در این پژوهش، در 70 اسلاید ، به بررسی و تحلیل عرفان و فلسفه در معماری اسلامی با بستر ایرانی پرداخته شده است. در ادامه لیستی از اهم مواردی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است را می توانید مشاهده کنید: در هنر و معماری جامعه ی سنتی اصول سنت الهام بخش نیروهای خلاقه ی آدمی است و همه ی جامعه را در کلیتی واحد ادغام می کند.در چنین جامعه ای آن تمایز که معمولا امروزه میان مقدس و نا مقدس گذاشته می شود یا به میانجی دانش ماورائی و رخنه کننده در همه ی حجابهای حائل اعتلا می یابد یا به واسطه ی ادغام تمامی جنبه های زندگی در وحدتی مقدس که بیرون از آن چیزی وجود ندارد از میان برداشته می شود. جامعه ی سنتی همچون درختی تناور ، با ریشه هایش سخت و استوار تنیده در خاک دگرگونی ناپذیر حقیقت ماورائی و با تنه ای کشیده سر به فلک ، شاخه های بسیار می دواند که توشه رسان هر یک ریشه ی درخت است و تکیه گاه هر یک تنه اش. با ظهور اسلام وگسترش تاریخی آن در ایران دور تازه ای در این صورت درخت متجلی شد و همزمان ،امکان روشنگری صورت کلی فراهم شد. سنت اسلامی که مآثر و اسنادش امروزه حی و حاضر در دسترس ماست سنتی است موید منش یکپارچه ی جامعه در عین تأیید و تقویت ساحات ظاهری و باطنی اش ، ساحات ظاهری مربوط به قانون الهی (شریعت) و رفتار آدمی می شود ، اما مستقیما به اصول خلاقه ی انسان سنتی بستگی ندارد بلکه این جنبه ی عرفانی اسلام ، یا طریقت است که اصول حاکم بر هنر اسلامی ، بویژه معماری را بنیاد نهاده است. ساختار فضا : فضا يکی از سر راست ترين نمادهای هستی است. ازلی ست و همه جا گستر، و در کيهان شناسی اسلام «مقام» نفس کل را داراست. انسان سنتی گرايش به طرز دريافتی دارد که تعبييری ماورائی از زندگی ارائه می دهد، تعبييری که از همه بينش ظاهری در می گذرد و به فراسوی آن می رود. اين طرز دريافت، يا تعبيير آغازين، در تمامی بينش های آدمی تأثير می نهد چون با استقرارش در کائنات آغاز می شود. بدواً اين تعبيير به آگاهی او از فضای کيهانی می انجامد در حد تجسمی از خلقت کبير، از آفرينش مِهينجهانی، که با خويشتن صغير، خودِ کِهينجهانیِ او همساز است. اصل «سلسله مراتب» یکی از اصول بنیادین حاکم بر جهان هستی است. این اصل در زمینه ی هنر های سنتی بسیار مورد توجه و حایز اهمیت است و این توجه و اهمیت نشان از جایگاه این اصل در شاکله ی تفکر سنتی دارد. این سلسله مراتب در طراحی مساجد ایرانی کاملا مشهود است و با عنوان سلسله مراتب محرمیت در مساجد ایران شناخته می شود. به طور کلی در مساجدی که اصطلاحاً ایرانی نامیده میشوند، در مورد نحوه ی ورود از فضای بیرون به درون حیاط می توان دو گونه عمده را تشخیص داد : انعکاس : در اغلب فضاهاي معماري ايران منظره كلي حاصل از شكلگيري عناصر كالبدي، به وجودآورندهی كليتي بصري است كه اجزاي آن در قالب محوربنديهاي حسابشده و منظم، چارچوبي را تشكيل ميدهند كه درآن موضوع شكل و تصوير به كمال ميرسد. اجزاء تركيبي در محورهاي افقي و عمودي همواره رشد صعودي داشته و به منظور دستيابي به مركزيت ديد(تصوير) خط حركت عمودي در فضاهاي باز به طرف آسمان ونور تنظيم ميشود كه پيوند معماري، نور، آسمان و انعكاس را به عنوان نتيجه بصري به دست ميدهد. بهترين نمونههاي اين شكلگيري منظم از طريق انعكاس را ميتوان در آينههاي مابعدالطبيعي مساجد چهار ايواني ايراني دانست. مناره: طرح مناره شاید ما را با یکی از کهنترین آفریده های معماری آدمی روبه رو میسازد. قدمتش تا به قبل از تاریخ بازمیگردد، تا عمودهای آفتابسنج عصر حجر و ستونهای کتیبهدار حاکی از رمزها و حدود و ثغور ارضی فرهنگهای مختلف. میلهای هند و آریایی بر روند توسعهی مناره در قلمروهای ایران باستان سرراستترین تاثیرات را گذاشته همگی در حکم نهادهایی از حرمتگزاری و افتخار به نیاکان بودند. میگویند این ستونهای چوبی به کار جهتیابی نیز میآمدهاند. پس از گذشت روزگار استیلای فرهنگ مدرن و رخوت هنرمندان ایرانی ، فضایی جدید در عرصه ی هنری ترسیم شده است ، روزگاری که هنرمندان و فرهیختگان ایرانی و اسلامی با تمام توان در جهت باززنده سازی هویت اسلامی خویش میکوشند تا به کمک آن روزگار شکوه و عظمت خویش را از نو برپا سازند. با توجه به حجم بالای اطلاعات پژوهش ، در این بخش تنها به ارائه گزیده ی کوتاهی از مطالب اکتفا شده است. برای مشاهده و بهره مندی از اطلاعات تکمیلی می توانید به فایل پاورپوینت این پژوهش مراجعه کنید . منابع مورد استفاده در این پژوهش به شرح زیر است : 1. پیرنیا، محمدکریم، آشنایی با معماری اسلامی، ويرايش اول, چاپ پانزدهم، 1389 2. بلخاری، حسن، مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، انتشارات سورهی مهر، چاپ دوم 3. بورکهارت، تیتوس، هنر مقدس: اصول و روشها، ترجمهی جلال ستاری، تهران 1369 ش 4. بورکهارت، تیتوس، هنر مقدس در شرق و غرب، ترجمهی علی پایا، فصلنامهی هنر، ش 3 (بهار و تابستان 1362) 5. اردلان، نادر - بختیار، لاله، حس وحدت، نشر خاک، سال 1380 6. اخوانالصفا، رسائل، به نقل از سید حسین نصر، نظر متفکران اسلامی دربارهی طبیعت، صص 138- 139 7. مسائلی، صدیقه، (1388) نقشهی پنهان به مثابه دستآورد باورهای دینی در مسکن سنتی کویری ایران، نشریهی هنرهای زیبا، شماره ی 37، صص 27- 38 8. تقوایی، ویدا، (1386) نظام فضایی پنهان معماری ایران و ساختار آن، نشریهی هنرهای زیبا، شمارهی 30، صص 43- 52 9. بلخاری قهی، حسن، قوهی خیال و عالم مثال در آرا و اندیشههای امام محمد غزالی، نشریهی هنرهای زیبا، 1384 10. محمدیان، منصور ، سلسله مراتب محرمیت در مساجد ایرانی، نشریهی هنرهای زیبا، شماره ی 29، صص 59- 68 11. مهدوی نژاد، محمد جواد، (1383) حکمت معماری اسلامی جستجو در ژرف ساختهای معنوی معماری اسلامی ایران، نشریه ی هنرهای زیبا، شماره ی 19، صص 57- 66
دیدگاه شما