سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

پاورپوینت بررسی طراحی فنی گنبد هزاره

  • دسته : مهندسی معماری
  • زیردسته : پاورپوینت های معماری
  • موضوع : طراحی فنی ساختمان
  • کد محصول : MDA-FP-100692928243524
  • تاریخ بارگزاری : 31-03-1399
  • تاریخ بروزرسانی : 31-03-1399
  • حجم فایل : 9/5 مگابایت

توضیحات

گنبد هزاره دارای یک پیشینه تاریخی مربوط به سال 1994می باشد که دولت انگلیس پیشنهاد کرد هزاره جدید با یک نمایشگاه جشن گرفته شود. بنابراین گنبد ملنیوم نشانه ای از آغاز هزاره جدید، به عنوان محلی برای برگزاری جشن ها بصورت نمادین و با سازه ای استثنایی طراحی شد.این ساختمان توسط  شرکت راجرز طراحی شد .مایک دیویس مدیر پروژه و گری ویترز طراح پروژه بود.

این پروژه بین سالهای 96 تا 99 در زمینی به وسعت 720 هزار مترمربع  درجزیره گرینویچ و روی نصف النهار صفر درجه قرار دارد. این سایت در 5 مایلی شرق لندن قرار گرفته است و این بنا به راحتی از دو طرف رودخانه تایمز و به ویژه از سمت شمال قابل رویت است.

اجرای ساختمان 15 ماه بطول انجامید.

دسترسی به بنا از طریق جاده دشوار بود به همین دلیل دسترسی از طریق آب و از میان رودخانه تایمز در نظر گرفته شده است.

گنبد هزاره بزرگ ترین سازه چادری جهان است و هزینه بسیار بالایی داشت.

کانسپت طراحی گنبد هزاره

سازه های چادری می توانند اشکال مختلفی داشته باشند ، اما فرم کلاسیک گنبد هزاره توسط پروفسور فرای اتو طراحی شد که یک سطح مینی مال تحت کشش است.فرم گنبدی، فرم طبیعی و مناسب یک سازه چادری نیست. فرم این سازه مناسب با موضوع زمان و عمومیت آن است. انعکاس نور خورشید در سپیده دم و غروب خورشید بر روی سطح گنبد بیش از طراحی معقول سازه ای آن مورد توجه بود .12 دکل اصلی ساختمان نشان 12 ساعت ،12 ماه، 12 صورت فلکی آسمان است . این شکل برای این سازه به صورت نمادین انتخاب شده است. علاوه بر آن یک صورت ساده و قابل فهم و نیز یادبود مرکز فستیوال بریتانیا نیز می باشد.

طرح اولیه و نقشه های گنبد هزاره - طراحی فنی

سازه های چادری-گنبد هزاره

چادر،یک پوسته کششی یکپارچه نازک است که به وسیله یک ستون یا قوسی فشاری نگاه داشته می شود . در چادر فاصله بین کابل ها کاهش یافته و به صفر رسیده و سطح ان یک پوسته پیوسته می باشد.در چادر ،پوسته تمامی بار یا بخشی از ان را حمل می نماید .چادرهای کوچک که کاملا از پارچه ساخته شده اند ، معمولا به وسیله دکل ها (ستون ها) یا قوس ها نگاه داشته می شوند.

با افزایش طول دهانه ، نیروی کششی پوسته افزایش یافته و سطح ان باید به وسیله کابل هایی که بار اصلی کششی را انتقال می دهند با پارچه ای که فاصله بین کابل ها را می پوشاند به بخش های کوچکتر تقسیم شود .

در سازه های چادری فرم و عملکرد سازه ای یکی است .

در این سازه به دلیل قوس زیاد غشا چادری باید بوسیله حلقه های متحد المرکز تقسیم شود.در غیر این صورت نیروی ناشی از قوس چادر باعث می شود نیروی وارد بر کابل های کششی مهاربند از محور خارج شود.فاصله این دوایر از همدیگر 25-30 متر است.

پاورپوینت طراحی گنبد هزاره، بزرگ ترین سازه چادری جهان

لبه ها ، مرزها در گنبد هزاره

کناره های سازه چادری گنبد قابل انعطاف است که به وسیله کابل ها مسلح شده است و برای اطمینان از اینکه تحت کشش باقی می ماند شکل مقعر به خود گرفته است به علت تنش بالای لبه چادر به وسیله کابل هایی که تا نقطه اتصال به پایه های بتنی ادامه یافته مسلح شده است.

سازه این گنبد به گونه ای است که نیروی حاصل از وزن برف و باران توسط کابل ها به تکیه گاه بالای دکل منتقل می شود و نیروی بالابرنده باد توسط کابل های كششی زیرین به تکیه گاه دکل بر روی زمین منتقل میشود همچنین بخشی از این نیروها توسط کابل های كششی روی سطح گنبد به رینگ های کششی دور غشا و رینگ فشاری مرکزی وارد می شود.

 

مراحل ساخت شبكه فضايی كابل های گنبد هزاره

دكل ها توسط كابل های مهاربند موقت در جلو مهار شده اند. حلقه فشاری مركزی آماده بلند شدن است.

حلقه فشاری مركزی بلند شده است.

كابل مهاربند دكل ها بمنظور اجرای مرحله بعد به مكان جديدی منتقل می شوند.

مهاربندهای موقت برداشته شده اند.

مهاربند دكلها به حلقه فشاری مركزی متصل شده اند.

در پایان بین این شبکه کابل ها را با غشایی از الیاف فایبرگلاس با پوشش تفلون می پوشانند.

مراحل ساخت شبكه فضايی كابل های گنبد هزاره

فهرست

  • معرفی پروژه
  • طرح اولیه و نقشه ها
  • معرفی سازه های چادری
  • معرفی سازه گنبد هزاره(ملنیوم)
  • نمودار نحوه توزیع بار
  • مراحل ساخت
  • تصاویر بنا

 

پاورپوینت حاضر در 30 اسلاید و در فرمت pptx  تهیه شده است.

همچنین برای مشاهده سایر پژوهش های طراحی فنی ساختمان در سایت مدار آموزش میتوانید به این لینک مراجعه کنید.

توجه ...!
کاربر گرامی لطفا بعد از پرداخت وجه در صفحه درگاه بانکی، جهت تایید فرایند خرید؛ حتما تا پایان "ثانیه شمار" صبر نموده و یا دکمه "تکمیل فرایند خرید" را بزنید که در نهایت به سایت بازگردید. در غیر این صورت خرید شما ناقص خواهد بود.

دیدگاه ها

دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    محصولات مشابه