در این پژوهش در 36 اسلاید ، به بررسی مدرنیسم پرداخته ایم. در ادامه می توانید مواردی که مورد نظر قرار گرفته است را مشاهده نمایید : در کتاب دین و مدرنیته مک اینرلی درباره عصر مدرن میگوید ”عصر مدرن عصري است كه بشر تلاش نمود تا دستاوردهاي فكري خود را از آموزههاي ديني رها كند.“ خصیصه های مهم مدرنیسم: در ادامه این پاورپوینت ، هرکدام از جنبش های مدرنیسم (امپرسیونیسم یا دریافتگری - اکسپرسیونیسم یا هیجاننمایی - سورئالیسم یا فرا واقع گرایی - کوبیسم یا حجم گرایی ) بررسی شده است که برای مطالعه دقیق آن می توانید به پاورپوینت مراجعه نمایید . در اغلب سبکهای دوران مدرنیته، زبان ، به معنای کلمه، حضور دارد. به عنوان نمونه در سبک کوبیسم خود کلمات اغلب در نقاشیها و کلاژها حضور داشتند. گویی زبان، چهارچوب یا زمینهای است برای هنر مدرن، یعنی نوعی عامل تعیین کننده برای شرایط و معیارهای برخورد عاطفی بیننده و اثر هنری است. موقعیت بیننده ابتدا توسط نظریهها تعیین میگردد و فقط پس از گذر از این مرحله است که به وی این آزادی داده میشود تا به احساسات خود توجه کند. بخشی از انقلاب مدرنیسم در این بود که هنر را از قلمروی عمومی زبان و روایت مشترک، به طرف حوزه فردی و خصوصیِ احساس و عاطفه منتقل کند. در مدرنیته احساس و عاطفه، اساسیتر، طبیعیتر و "جهانیتر" از کلمات دیده میشوند. در ادامه خاستگاه معماری مدرن بررسی شده است : معماری مدرن از اواخر قرن نوزده میلادی شکل گرفت. خاستگاه این معماری در آمریکا شهر شیکاگو ودر اروپا شهرهای پاریس، برلین و وین بود. روشهای طراحی، اجرایی معماران مکتب شیکاگو را که میتوان به عنوان منشور اولیه معماری مدرن محسوب کرد، به قرار ذیل است: این نوع سبک معماری تا پایان جنگ جهانی اول بیشتر دوام نیافت و سبک های تاریخ گرایی مجدداً به عنوان سبک های غالب در شهرهای بزرگ آمریکا مطرح گردیدند. گرچه عمر مکتب شیکاگو از دو دهه فراتر نرفت، ولی از چند جهت این مکتب حائز اهمیت است. نخست آنکه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تکنیک ها و مصالح جدید ساختمانی مانند: اسکلت فلزی، شیشه ای، انرژی برق، تأسیسات وآسانسور، مقتضیات جدیدی را در معماری ایجاب می کرد که برای اولین بار در مکتب شیکاگو به اجرا گذاشته شد. دوم آنکه احداث ساختمانی مرتفع با اسکلت تمام فولادی برای اولین بار در شهر شیکاگو صورت گرفت تا قبل از مکتب شیکاگو از چدن بعنوان ستون در ساختمان استفاده می شد. در ادامه معماری مدرن متعالی - مدرسه باهاس آلمان و معماری مدرن متاخر - موزه گوگنهایم نیویورک ، به تفصیل بررسی شده است که می توانید با مراجعه فایل این گزارش مشاهده نمایید . شعارهای جهت دهنده به معماری مدرن: شعار لو کوربوزیه بسیار شناخته شدهاست: «عصر مهمی آغاز شدهاست. روحیه جدیدی به وجود آمده... سنتها و رسوم باعث سرکوب معماری شدهاند. «سبکها» دروغ اند... عصر متعلق به ما، و سبک متعلق به آن، روز به روز معین میشوند.» میس ون در روهه میافزاید:«نه دیروز، نه فردا، بلکه فرم را تنها در همین امروز میتوان معین ساخت.» هانس مه یر مارکسیست در مقالهای با عنوان «دنیای نوین» نوشت: «هر عصری فرم جدید خود را میطلبد. هدف ماست که به دنیای جدید، شکلی جدید با معانی امروز بدهیم. لوکوربوزیه با درک این موضوع معماری مدرن را ترکیب هنرمندانه احجامی همچون مکعب ، مخروط ، کره ، استوانه ، و هرم تعریف کرده است. در ادامه ، خصوصیات مدرن شدن شهر ها و بحران ناشی از مدرنیزاسیون شهری بررسی شد و در انتها ناب گرایی یا پوریسم و نمونه ای از این سبک -خانه ریتولد- به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت . ناب گرایی یا پوریسم سبکی از حجمگری بود که با زیباییشناسی نوین هنر ماشینی پیوند داشت. پیروان این سبک به دنبال کاهش و گاه حذف تزئینات و ریزهکاریهای موجود در حجمگری بودند تا به هنری ناب دست یابند. لوکوربوزیه و اوزان فان دو تن از برجستهترین هنرمندان این سبک هستند که بین سال های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۵ فعال بودند. اساس این سبک هنری بر خلاقیت محض هنرمند و استفاده وی از عناصر اولیه ترسیم نقاشی مثل : نقطه . خط. سطح . و رنگ و بافت و ترکیب آنها به گونه ای که به چشم موضون جلوه نماید و در عین حال ما به ازاء خارجی نیز در طبیعت نداشته باشد استوار است .به این ترتیب اثر هنر بصورت واقعی کلمه زائیده فکر هنرمند خواهد بود و نه کپی شده از یک واقعیت خارجی. برای مشاهده سایر توضیحات مربوط به این سبک و اطلاعات مربوط به خانه ریتولد می توانید به فایل این گزارش مراجعه کنید .
دیدگاه شما