سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

پاورپوینت بررسی بافت (فرسوده) شهر آمستردام

  • دسته : مهندسی شهرسازی
  • زیردسته : پاورپوینت ها
  • موضوع : رویکردها و نظریات شهرسازی
  • کد محصول : MDA-FP-100678658678623
  • تاریخ بارگزاری : 30-08-1399
  • تاریخ بروزرسانی : 01-09-1399
  • حجم فایل : 2/7 مگابایت

توضیحات

در این پژوهش ، در 19 اسلاید ، به  بررسی بافت (فرسوده )شهر آمستردام پرداخته شده است .

برلاگه معمار و شهرساز هلندی است او در سال های 1878 تا 1875 در دانشگاه پلی تکنیک ایالتی سویس در زوریخ به تحصیل معماری پرداخت .در 1884 در مسابقه طراحی ساختمان جدید بورس آمستردام شرکت کرد.برنده ی این مسابقه شد .

او در مراحل مختلف تغییراتی در طرح خود داد تا آنجا که ساختمانی که به اجرا درآمد ، عاری از هرگونه سبک بود .در 1900، او نخستین طرح توسعه محله جنوبی آمستردام را اجرا کرد .از او آثار متعددی برجای ماند که از آن جمله می توان به شهرداری اوسکرت (1928-30) و کلیسای دانش مسیحی در لاهه اشاره کرد .

نخستین و مشهور ترین کار او، طرح گسترش محله آمستردام جنوبی است که در 1902 به او سپرده شد .وی پس ازچندین بار بازنگری در آن ، سرانجام طرح قطعی را در 1917 تکمیل و ارایه داد .این طرح را پس از جنگ ، معماران جوانی مانند دکلرک ، کرامر استال کروفور و فید فلده - که سبک آن ها به نام (مکتب آمستردام ) معروف شد - به پایان بردند .

طرح گسترش محله آمستردام جنوبی

اساس کار برلاگه ، خانه سازی در چارپوب قانونی کلی ، یعنی قانون هلند در 1901 است . در همین راستا ویژگی های قانون 1901 (هلند ) بیان می شود :

  • از جامع ترین و پیشرو ترین قوانین شهرسازی و خانه سازی در جهان بود.
  • مقیاس های گوناگونی برای برنامه ریزی و طراحی پیش بینی می کرد.(تفصیلی جامع و پروژه های معماری)
  • الزامی بودن برنامه توسعه آینده برای شهرهای بیش از ده هزار نفر
  • همه ی شهرها باید علاوه بر نقشه های جامع دارای نقشه های اجرایی دقیق نیز باشد.
  • خریداری ساختمان های مورد نیاز برای تخریب و اجرای برنامه شهرسازی

لایحه ای ۱۹۰۱،با تدبیر و آگاهی کامل باعث تشویق معماران در طرح خانه ها فرودستان شد .شرکت های   تعاونی ساختمانی برای عمران شهرها سربرآوردند که با شرایط آسان ازدولت وام می گرفتند و  شهرها پرداخت وام را ضمانت می کردند.از این رو می بینیم که هدف اصلی قانون۱۹۰۱ باز کردن دست دولت و شهرها در نظارت بر کار ساختمان بود. هم زمان با این رخداد شهرداری آمستردام سخت کوشید ـ اگرچه حاصل این کوشش همیشه موفقیت آمیز نبودـ پیش از آن که قیمت زمین های بایر دستخوش سود جویی زمین خواران شود، مالکیت این زمین ها را به دست آورد. در مواردی بسیارکه کوشش شهربه موفقیت انجامید. شهرآمستردام این زمین ها را  برای احداث ساختمان های مسکونی با اجاره های دراز مدت واگذارد. در آمستردام با این تدبیر محله هایی پدیدآمدکه ساختمانهای آن هماهنگ بودند وپاسخگوی همه ی نیازهای ساکنان آن. ازاین گذشته مقاطعه کاران موظف بودند، نقشه های خودرا تسلیم کمیسیونی کنندکه (کمسیون نظارت بر زیبایی) نام داشت و نقشه ی ساختمانهایی را که نمای آنها همساز با نمای ساختمان های نزدیک خود نبود رد می کرد.

فعالیت های اولیه برلاگه ، همانند همه ی فعالیت های مشابه آن روزگارن طراحی و اجرای واحد های مسکونی است . اما واحد های مسکونی او یک تفاوت بزرگ با گذشتگان خود داشت . سبزه میدان ها و محله های مسکونی لندن برای نجبا و پردرآمدترین قشرهای جامعه ساخته می شد. در پاریس نیز هدف برنامه های بولوارسازی اوسمان ساختن خانه برای طبقه ی میانه بود. هدف اصلی وی در این طرح ، ایجاد محله ای در خور زندگی انسان است.

 

برلاگه در1915 ،دومین نقشه اش را برای آمستردام جنوبی ارایه داد،اما تعیین جزییات آن را به گسترش تدریجی محله و نیازهای روز هر بخش موکول نمود.

محله ای را که برلاگه طراحی و اجرا نمود بر خلاف باغشهرها، با وجود داشتن فضاهای سبز بسیار، نه تنها چشم انداز محیطی روستایی را ندارد، بلکه حال وهوای آن کاملا شهری است. از سوی دیگر،تراکم بالای جمعیت در آن به صورت شلوغی ظاهر نمی شود و گذشته از غرابت های ظاهری آرامشی در واحدهای ساختمانی وجود دارد که یک محله مسکونی نیازمند آن می باشد. برلاگه اصولا موافقتی با تئوری باغشهر ندارد و در ۱۹۱۵ آشکار آن را رد می کند.

طرح جامع گسترش آمستردام دستاوردکارگروهی عده ای از متخصصان (اداره ی کارهای عمومی آمستردام ) بود در سال ۱۹۳۴ منتشر شد. همکاری و همفکری گروهی از متخصصان در حل  یا به گفته ی برلاگه کاهش دشواریها  گوناگون شهری  این گونه تفکر نقطه عطفی  در شهر سازی شد و در واقع تولد شهر سازی امروزین را میتوان با آغاز این طرح اعلام نمود.

طرح جامع گسترش آمستردام

در اینجا تلاش شد تا اطلاعات مختصری از آنچه در این پژوهش تنظیم شده شده است ، خدمت شما عزیزان ارائه گردد. برای مطالعه تکمیلی و دسترسی به اطلاعات این پژوهش می توانید به فایل مربوط به آن مراجعه کنید

 

منابع مورد استفاده در این پژوهش به شرح زیر است :

  • سیراندیشه ها درشهرسازی 1،پاکزاد، جهانشاه،آرمانشهر/شهیدی
  • تحلیل مبانی نظری طراحی شهری معاصر،بحرینی،حسین،دانشگاه تهران

توجه ...!
کاربر گرامی لطفا بعد از پرداخت وجه در صفحه درگاه بانکی، جهت تایید فرایند خرید؛ حتما تا پایان "ثانیه شمار" صبر نموده و یا دکمه "تکمیل فرایند خرید" را بزنید که در نهایت به سایت بازگردید. در غیر این صورت خرید شما ناقص خواهد بود.

دیدگاه ها

دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    محصولات مشابه