در این پژوهش، در 50 اسلاید، به بررسی و تحلیل بعد ادراکی فضا پرداخته شده است. در ادامه لیستی از اهم مواردی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است را می توانید مشاهده کنید: آگاهی و درک محیط به ویژه درک و تجربه مکان یکی از ابعاد اساسی در طراحی شهری است. از اوایل سال 1960 با تاسیس رشته شهرسازی تحقیقات گسترده ای در زمینه درک مردم در محیط های شهری انجام شد که از دغدغه های اصلی آن کارکردن روی سمبل سازی و معانی در محیط ساخته شده است. این بخش در دو قسمت ارائه می شود: در قسمت اول درک محیط مورد بررسی قرار می گیرد و در قسمت دوم ساخت مکان در ارتباط با حس مکان، بی مکانی و چگونگی طراحی مکان ها بررسی می شود. تصویر محیط از دیدگاه Pocock and Hudson تصویر ذهنی از محیط می تواند به صورت های زیر باشد : ارتباط نمادپردازی با قدرت از آنجایی که طی دوره های مختلف زمانی، قدرت ها تغییر می یابند، نوع نمادپردازی نیز متحول می شود. با این وجود در تمامی دوره ها چه سلطنتی، چه دوره صنعتی و چه زمان حال، هدف قدرت از نمادپردازی یکی است و آن مشروع کردن ایدئولوژی نظام حاکم از طریق کالبد است. قلمروگرایی و رنگ تعلق مفهوم inside-outside (درون- بیرون) را می توان در واژه یا اصطلاح “ قلمروگرایی” خلاصه کرد. یعنی تعریف مردم از خودشان و دفاع از این تعریف به وسیله ایجاد یک قلمرو بسته و اغلب انحصاری. قلمروگرایی خیلی وقتها اساس شکل گیری محیط های متفاوت اجتماعی است و نوع رفتار ساکنان آن ها را شکل می دهد. مکان های ” ابداعی“ یک پاسخ به استاندارد کردن مکان، "تولید" عمدی تفاوت است که در اصطلاح طراحی شهری ابداع مکان نامیده می شود. در این راستا کرنگ به صنعتی اشاره می کند که به مکان های “imagineer" روی می آورد تا "یکتایی" ایجاد کند و با جلب توجه تعداد بیشتری بازدید کننده پول بیشتری جذب کند. مفهوم مکان ابداعی مسائلی را در طراحی شهری مطرح می کند، از جمله: با توجه به حجم بالای اطلاعات پژوهش ، در این بخش تنها به ارائه گزیده ی کوتاهی از مطالب اکتفا شده است. برای مشاهده و بهره مندی از اطلاعات تکمیلی می توانید به فایل پاورپوینت این پژوهش مراجعه کنید .
دیدگاه شما