سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

پروژه بررسی ویژگی های کالبدی و اجتماعی قلعه آبکوه در شهر مشهد و ارائه راهبردهایی برای بهبود آن

  • دسته : مهندسی شهرسازی
  • زیردسته : طرح ها و پروژه ها
  • موضوع : پروژه های شهرسازی
  • کد محصول : MDA-FP-100644215583592
  • تاریخ بارگزاری : 24-12-1399
  • تاریخ بروزرسانی : 24-12-1399
  • حجم فایل : 79/2 مگابایت

توضیحات

قلعه آبکوه یک مجموعه سکونتگاهی یکپارچه در مرکز شهر مشهد و در فاصله ۷ کیلومتری غرب حرم امام رضا(ع) واقع شده است. قبل از گسترش افقی شهر مشهد از دهه ۱۳۵۰ به بعد این محدوده، روستایی در شمال غربی مشهد بوده است. مساحت این محدوده حدود 26 هکتار می باشد.

قلعه آبکوه درحال حاضر با بافتی ارگانیک، نسبتا فرسوده و بسیارمتراکم در میان بافت جدید شهر مشهد قرار گرفته است، از جانب شرق به بلوار شهید صادقی (سازمان آب)، از جنوب به بلوار دستغیب و خیابان فلسطین و از شمال به خیابان آپادانا وهجرت منتهی می شود. این محله در حد فاصل محلات مرفه نشین شهر مشهد یعنی بلوار سجاد، راهنمایی و خیابان فلسطین قرار گرفته است و همواره به علت داشتن موقعیت مناسب برای کارهای تجاری مورد توجه شهرداری و سایر سازمان ها بوده است.

بررسی کالبدی و اجتماعی قلعه آبکوه

محدوده مورد مطالعه ی این پژوهش در جنوب شرقی محله آبکوه قرار دارد. این محدوده از جنوب به خیابان اصلی شهید دستغیب، از شمال به خیابان شهید صادقی ۲ ، از غرب و شمال غرب به کوی دستغیب ۱۳ و از شرق وجنوب شرق به دستغیب ۹ منتهی می شود. این محدوده به لحاظ تاریخی، مرزبین دو روستای سعدآباد و آبکوه می باشد، که بیشتر در محدوده روستای سعد آباد قدیم قرار دارد.

به طور کلی این محدوده به لحاظ کالبدی به دلایل مختلف، ازجمله قدیمی بودن بافت و همچنین ساخت و سازهای غیر اصولی و بعضا غیرقانونی، دچار فرسودگی می باشد. گفتنی است با وجود فرسودگی کالبدی ونگاه منفی به لحاظ امنیتی و اجتماعی، این محدوده از ارزش های اجتماعی که نزدخودساکنین شناخته شده اند نیز برخوردار می باشد.

در ادامه ویژگی های کالبدی واجتماعی این محدوده به صورت دقیق و موشکافانه در قالب ابعاد مختلف طراحی شهری، در این پروژه مورد بررسی قرار می گیرد. در انتها نیز برای بهبود وضعیت کالبدی وحفظ هویت اجتماعی در این محدوده راهبردهایی داده می شود.

شیت طبقه بندی کاربری اراضی

شیت تحلیل کاربری در بعد مورفولوزی

شیت ماتریس ظرفیت در بعد مورفولوژی

شیت تحلیل شبکه ارتباطی

شیت بعد بصری

 

برای مشاهده و بهره مندی از اطلاعات تکمیلی می توانید به خرید فایل پیوست این پژوهش، شامل 35 شیت با فرمت JPG اقدام نمایید.

توجه ...!
کاربر گرامی لطفا بعد از پرداخت وجه در صفحه درگاه بانکی، جهت تایید فرایند خرید؛ حتما تا پایان "ثانیه شمار" صبر نموده و یا دکمه "تکمیل فرایند خرید" را بزنید که در نهایت به سایت بازگردید. در غیر این صورت خرید شما ناقص خواهد بود.

دیدگاه ها

دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    محصولات مشابه