سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

پاورپوینت معرفی و بررسی منشور آتن

  • دسته : مهندسی شهرسازی
  • زیردسته : پاورپوینت ها
  • موضوع : رویکردها و نظریات شهرسازی
  • کد محصول : MDA-FP-100635582877925
  • تاریخ بارگزاری : 01-09-1399
  • تاریخ بروزرسانی : 01-09-1399
  • حجم فایل : 5/3 مگابایت

توضیحات

در این پژوهش ، در 32 اسلاید ، به  معرفی و بررسی منشور آتن پرداخته شده است .

CIAM، کنگره های بین المللی معماران مدرن

معماران مدرن برای پاسخگویی و برآوردن نیازهای مادی و معنوی زندگی نیاز به اندیشه ای نو را مورد تایید قرار می دهند.

عوامل تأسیس کنگره  CIAM :

  • کوشش و ابتکار هلن دوماندرو (قبلا خانه هنرمندان را تأسیس کرد)
  • رسوایی حاصل از مسابقات انتخاب بهترین طرح برای ساختمان مجمع ملل در ژنو بود.
  • برای تعریف کمال مطلوب حرفه معماری با هدف اینکه معماران در کشورهای دیگر نیز بتوانند با کمک هم از کار خود دفاع کنند.

لیست کنگره های تشکیل شده به شرح تصویر زیر است :

لیست کنگره های تشکیل شده CIAM

در سال 1927 گروهی از معماران مدرن در قصر لاسارا واقع در سوئیس در میهمانی دوماندرو گرد هم آمدند. برنامه ای را که در پاریس درباره مسائل مربوطه به هنر ساختمان تنظیم شده بود بررسی کرده و سپس موقعیت خود را به صورتی دقیق تاکید کرده و تصمیم گرفتند تا جهت رو در رو قرار دادن معماری با وظایف واقعی آن در گروهی متشکل گردند. بدین شکل کنگره های بین المللی معماری مدرن-سیام بنیان گذاری شدند. «منشور آتن»، محصول چهارمین کنگره ی بین المللی معماری مدرن که طی جلسات کار آتن پایه ریزی و طرح ریزی گردید، در چهارمین کنگره جهانی معماران مدرن به سال ۱۹۳۳ که در طول سفر بین مارسی و آتن در کشتی پاتریس دو برگزار شد، سازمان سیام رسیدگی به ۳۳ شهر مهم را بر عهده گرفت و در نتیجه کنگره ی پنجم، برنامه ریزی شد که به موضوع شهر عملکردی مربوط می‌شد .

کنگره های بین المللی معماری مدرن-سیام

 

منشور آتن بعدا توسط لوکوربوزیه مدون شد و در سال 1941 در فرانسه انتشار یافت . این کتاب که به عنوان یکی از بارز ترین مانیفست های معماری- شهرسازی می تواند پذیرفته شود، اصول کلی منشور آتن، شامل توزیع و تنظیم چهار عملکردی شهر بود :

اسکان، کار، اوقات فراغت و ترافیک

که مدرنیسم طراحی شهری را در یک فرمول ساده و قابل درک و بحث انگیز تشریح می‌نمود.

طراحی شهری در مدرنیسم

در ادامه در گام اول شهر و منطقه آن تبیین شد : شهر، چیزی جز یک بخش از مجموعه ای اقتصادی ، اجتماعی وسیاسی که منطقه را می سازد ، نیست . در طول تاریخ ، عوامل مشخصی ویژگی شهر را تعیین کرده اند: دفاع نظامی ، اکتشافات علمی ، تسلسل های حکومتی اداری ، توسعه ی تدریجی ارتبا طات ووسائط نقلیه ( زمینی و خطوط آهن، آبی ، هوایی) و دربخش بعد وضع موجود شهرها در سه بعد سکونت ، کار و میراث تاریخی بررسی گردید . و در بخش سوم نتیجه گیری آمده است :

  • با وجود اینکه شهرها در یک حالت تغییر شکل مداوم هستند بر خلاف آنچه توسط محافل فنی با ارزش مشخص شده، توسعه آنها بدون دقت و کنترل و بدون به حساب آوردن اصول شهرسازی معاصر صورت می گیرد.
  • شهر می بایست در سطح معنوی و مادی آزادی فردی و بهره گیری از اقدامات عمومی را تضمین کند.
    49
    - نکات کلیدی شهر سازی عبارت اند از، چهار کارکرد :سکونت، کار، تفریح(در ساعات آزاد) و رفت وآمد.
  • طرح های جامع شهری شالوده بخشهای متعلق به چهار کارکرد کلیدی را تعیین خواهد کرد وبنای مربوط به هر یک را در مجموعه تثبیت خواهند نمود.

در انتهای این پژوهش شهرهای ورشو  و برازیلیا ، مورد بررسی قرار گرفته اند .

ورشو

ورشو

نخستین نقشه برای شهر که بر مبنای توصیه های کنگره 1933 سیام ارایه گردید ، برای توسعه ورشو پیشنهاد شده بود این نقشه خصوصیات مختلف اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فنی را تامین میکند و چنان قابل انعطاف است که به سادگی جهات پایه ای گسترش و توسعه را مشخص می سازد. نقشه مزبور اصول مربوط به منطقه بندی شهری را نیز به کار می گیرد. عنصر مهم این نقشه تعیین چهارچوب کلی راه های اصلی ترافیکی به این ترتیب است :

راههای کشوری ، منطقه ای و شبکه اصلی ترافیک شهری. تقاطع هایی که از برخورد راه های اصلی که تعیین کننده ی عناصر ساختاری توسعه شهر هستند پدید می آیند ،دارای بازوهای به طول 60 تا 80 کیلومتر هستند .کمر بند های تجهیز شده در مسیر های راههای اصلی ترتیب یافته اند و فضاهای داخلی آنها مناطق غیر فعال هستند .نقاط اتصال این کمربند ها مشخص کننده ی محل استقرار مراکز اصلی مجتمع شهری اند .

نمودار جاده ها را تهیه کنندگان نقشه ، در مخالفت با آنچه «شعاعی و هندسی » نامیده می شد ، نمودار «کارکردی و زیست شناختی » خوانده اند . این جاده های شعاعی در یک نقطه مرکزی به یکدیگر ملحق نمی شوند ، بلکه در سطح شبکه ای از راه ها توزیع می گردند که به تبع نیاز های محدوده ی مورد نظر و در درجه اول مطابق با جهت جریان رودخانه ی ویستولا تشکیل شده است .

توسعه ورشو برمبنای توصیه های کنگره سیام

منابع مورد استفاده در این پژوهش به شرح زیر است :

  • لوکوربوزیه، 1943، منشور آتن ( خلاصه )
  • پاک زاد، جهانشاه، 1386، سیر اندیشه های شهرسازی
  • ترجمه ی ضیاءالدین جاوید، 1382، دانشنامه ی معماری قرن بیستم
  • Banham, Reyner, 1987, Age of the Master – A Personal View of modern architecture
  • Curtis, William (2006). Le Corbusier – Ideas and Forms
  • Mumford, Eric (2000). The CIAM Discourse on Urbanism, 1928-1960

توجه ...!
کاربر گرامی لطفا بعد از پرداخت وجه در صفحه درگاه بانکی، جهت تایید فرایند خرید؛ حتما تا پایان "ثانیه شمار" صبر نموده و یا دکمه "تکمیل فرایند خرید" را بزنید که در نهایت به سایت بازگردید. در غیر این صورت خرید شما ناقص خواهد بود.

دیدگاه ها

دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    محصولات مشابه