پس ازفرو پاشی دولت متمرکز و عدم شکل گیری آن تا سه قرن(یازدهم تا سیزدهم) سبب می شود تا بلافاصله بعد از حمله ی مغول مذاهب و فرقه های مختلف اسلامی اعلام هویت مستقل کنند. و هر یک در منطقه تحت نفوذ خویش به سازمان سیاسی-عقیدتی تغییر شکل یابند. مذهب شیعه و فرق عرفانی متعدد وابسته بدان در خطه ی ایران بسط و گسترش بسیار می یابند . حکومت صفوی با تکیه بر مفاهیم عرفانی از سویی و تکیه بر تعابیر و تفاسیر شریعت از نظرگاه مذهب شیعه از سوی دیگر موفق می گرددتا پایگاه اجتماعی بسیار گسترده ای در خطه ای بس وسیع را بدست آورد. دولت صفوی متمرکز ترین دولت ایرانی دوره اسلامی بعد از دولت قاهر ساسانی را پی می نهد . شاه اسماعیل موسس این سلسله بود و شاه عباس اول آن را به اوج رساند. امور صنفی به سه طریق تحت نظارت مستقیم دولت قرار میگیرد:1) دیوان حسبت 2) داروغه 3)کلانتر تجار و بازرگانان در امر تجارت آزاد بودند ولی با نظارت دولت و دیوان هایش و در مواردی مثل ابریشم تجارت آن کاملا انحصاری در اختیار شخص سلطان بود. تجارت با دول اروپایی نیز تحت نظارت دولت انجام می گرفت. شاه عباس برای افزایش و رونق تجارت خارجی شمار زیادی کاروان سرا و ساختمانهایی برای اطراق مسافران ساخت. ساخت آب انبارهای بین جاده ای ،حفر شبکه های عظیم قنات و کاریز آب رسانی و ... از جمله کارهای دولت صفوی بود. دولت همچنین امنیت سه راه تجاری (ابریشم ادویه و راه ظلمات یا راه روسیه) را نیز بر عهده ی حاکمان و راه داران گذاشت (پاکزاد،1390: 378) سرمایه گذاریهای عظیم دولت در امور و تاسیسات و تجهیزات زیرساختی سبب ابداع مجدد مفهوم شار می گردد. شهر در این دوره آلیاژی است از فعالیت های کشاورزی ،صنعتی و بازرگانی در عین آنکه مقر دیوانی و حضور دولت نیز می باشد فهرست مطالب 1. ساخت و بافت شهر از قرن یازدهم تا قرن سیزدهم 2. مکتب اصفهان 2.1 میدان نقش جهان 2.2 مفاهیم وانگاره های مکتب اصفهان در شهرسازی 2.3 اصول و قواعد دستوری مکتب اصفهان 3. ساخت کالبدی شهر در دوره صفویه 4. منابع این پاورپوینت در 20 اسلاید به همراه فایل ورد تهیه شده است.
دیدگاه شما