مسیر صفحه : > خانه > دوره های آموزشی > مهندسی شهرسازی > نرم افزارهای مهندسی شهرسازی
پسورد : madaramoozesh.com
اسکچ آپ از نرمافزارهای بسیار ساده و کار آمد سه بعدیسازی مخصوصا در حوزه معماری و شهرسازی میباشد. این نرمافزار برای مهندسی راه و ساختمان، مهندسی مکانیک، و همچنین طراحی بازیهای ریانهای کاربرد دارد.
نرم افزار Sketch Up دارای قابلیت کشیدن لایه است و می تواند سطوح را به سبک های مختلف رندر کند. این برنامه از پلاگین های ثالث که در یک سایت به نام Extension Warehouse قرار دارند، پشتیبانی می کند تا قابلیت های دیگری به آن اضافه شود و همچنین مدل های آن قابلیت قرار گرفتن در Google Earth را دارند.
در این بسته آموزشی پس از آشنایی مقدماتی و کار با دستورات اولیه به مدلسازی فضای شهری پرداخته می شود و در نهایت نحوه نورپردازی و رندرگیری با استفاده از موتور v-ray آموزش داده می شود. این دوره شامل هفت بخش می باشد که در ادامه تشریح می گردد:
بخش اول : آشنایی با محیط نرم افزار و دستورات اولیه
در این بخش که شامل دو فایل ویدیویی است در ابتدا ساختار کلی محیط نرم افزار معرفی می گردد. سپس دستورات ترسیمی ابتدایی و کار با منو ها آموزش داده می شود.
بخش دوم : نحوه واردکردن فایل اتوکد به اسکچاپ و دستورات کاربردی نرم افزار
در ادامه یک فایل اتوکد که شامل یک محدوده بلوک های ساختمانی است در نرم افزار import می گردد و به صورت عملی، با استفاده از دستورات کاربردی عملیات طراحی بر روی آن انجام می شود.
بخش سوم : ترسیم اشکال پیچیده با دستورات ترکیبی و کار با پلاگین ها
در این بخش با ترکیب دستوراتی که در مرحله قبل یاد گرفتیم و با استفاده از پلاگین های کاربردی به ترسیم اشکال پیچیده تری پرداخته می شود.
بخش چهارم : مدلسازی در فضای شهری (ساختمانها و خیابان)
پس از یادگیری اصول اولیه کار با نرم افزار اسکچاپ و آشنایی کامل با دستورات آن؛ به طراحی فضای شهری پرداخته می شود. در این بخش خیابان و ساختمان های موجود در یک بافت شهری طراحی می گردد. همچنین طراحی های مختلفی برای ایجاد سقف ساختمان ها برای ایجاد تنوع در بافت و افزایش مهارت در ترسیم آموزش داده می شود. نماسازی بناها به دو صورت؛ هم با استفاده از texture و هم با مدلسازی در و پنجره و ایجاد متریال صورت می گیرد.
بخش پنجم : مدلسازی فضای عمومی شهری
در بخش پنجم یک فضای عمومی شهری در سطح یک محله طراحی شده و با استفاده از کامپوننت ها (components) به مبلمان شهری تجهیز می گردد و براساس نیاز تغییزاتی برروی این کامپوننت ها اعمال می شود.
بخش ششم : Export و رندرگیری با استفاده از پلاگین V-Ray و تنظیمات مربوطه
پس از این که با ابعاد مختلف طراحی آشنا شده و به صورت عملی روی چند پروژه کار کردیم باید با نحوه خروجی گرفتن صحنه های مختلف از کار خود آشنا شویم. در این بخش خروجی گرفتن به صورت عکس و انیمیشن و رندرگیری با پلاگین V-Ray آموزش داده می شود و با استفاده از تنظیمات مربوطه تلاش می گردد تا خروجی های مورد نظر هرچه بیشتر به واقعیت نزدیکتر باشد.
بخش هفتم : نورپردازی و رندرگرفتن در شب
نورپردازی یکی از مهمترین بخش های طراحی شهری است و باید در مدلسازی های سه بعدی لحاظ گردد تا میزان روح و سرزندگی فضا در شب براساس استانداردهای لازم مشخص گردد. اسکچاپ این امکان را در طراحی فراهم نموده است که در گام آخر این دوره آموزشی به آن پرداخته می شود.
این دوره آموزشی برای دانشجویان رشته شهرسازی و طراحی شهری و کلیه مخاطبینی که به طراحی در فضای سه بعدی علاقه مند هستند قابل استفاده می باشد.
این دوره پیش نیاز خاصی نداشته و آشنایی با مبانی نظری طراحی کافی است.
پیامی ثبت نشده است