سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

کدال چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

کدال-چیست-؟--و-چه-کاربردی-دارد-؟

متن مقاله

سازمان بورس اوراق بهادار طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384) حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و باهدف سامان‌دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و نظارت بر حسن اجرای قانون و بر اساس ماده 7 همان قانون، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیش‌گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات بااهمیت توسط شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بر عهده هیئت‌مدیره این سازمان می‌باشد. در این خصوص سامانۀ یکپارچۀ گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به نشانی www.codal.ir به منظور مکانیزه کردن جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، طراحی شده است . کدال یا سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران بورس و فرابورس ایران، در واقع مخفف عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies بوده  و در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شده است و یکی از سایت‌های مهم و کاربردی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بورس است.

هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه جامع ناشران فراهم آوردن پایگاه داده اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بوده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی به اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌ها دسترسی پیدا کنند و مجبور نباشند تا برای به دست آوردن اطلاعات هر شرکتی به یک سایت مجزا مراجعه نمایند.

منظور از ناشران در سایت کدال چیست؟

همان‌طور که گفته شد کدال سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران است. کلیه شرکت‌هایی که نماد آن‌ها در هر یک از بازارهای بورس تهران و فرابورس ایران وجود دارد، به عنوان یک شخصیت حقوقی هستند که به آنها ناشر گفته می‌شود. پس کدال در واقع یک سایت برای انتشار اطلاعات مربوط به شرکت‌های بورسی و فرابورسی است.

رایج‌ترین گزارش ها در سامانه کدال:

  • صورت های مالی میان دوره و پایان دوره

بر طبق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف کسب اطلاعات به موقع و شفاف از فعالیت‌ها، شرکت‌های بورسی ملزم هستند تا صورت های مالی خود را به همراه جزییات اطلاعات در بازه‌های زمانی ۳ ماهه منتشر نمایند. بنابراین گزارشی تحت عنوان اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۳، ۶ و ۹ ماهه را از شرکت‌ها مشاهده خواهیم کرد. هم‌چنین اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه نیز گزارش سال مالی شرکت را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

  • گزارش های ماهیانه

از دیگر اطلاعات مهم و حیاتی که از سال ۱۳۹۵ توسط سازمان بورس برای تمامی شرکت‌ها الزامی گردید گزارش یک‌ماهه از فروش شرکت‌ها بوده است. در این گزارش شرکت‌ها آمار فروش خود و یا ارائه خدمات انجام شده طی یک ماه گذشته را همراه با حجم و نرخ فروش و در نهایت ارزش ریالی فروش کل، ارائه می‌کنند تا شفافیت اطلاعاتی از شرکت‌های بورسی افزایش پیدا نماید.

  • گزارش فعالیت هیئت مدیره

هنگامی که شرکت‌ها گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه خود را منتشر می‌کنند جهت برگزاری مجمع عمومی عادی ملزم هستند تا گزارش حسابرسی شده آن را در سامانه کدال منتشر نمایند. پس از انتشار این گزارش، اعضای هیئت‌مدیره شرکت با توجه به اتفاقات سال گذشته و وضعیت آتی، گزارش‌های مهم و حیاتی از وضعیت و جایگاه شرکت در زمان فعلی و آتی شرکت منتشر می‌کنند و تمامی این اطلاعات را در قالب گزارش فعالیت هیئت مدیره در سامانه کدال منتشر می‌کند و سهامداران از این طریق اطلاعات مهم و حیاتی را به دست می‌آورند.

  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف

اطلاعات مهم و اثرگذار بر سود هر سهم در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف منتشر می شود .

  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب

هم‌چنین اطلاعات بااهمیت دیگر که مستقیماً موجب تغییر سود هر سهم نمی‌شوند ولی جزو اطلاعاتی است که سهامداران باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب منتشر می‌گردد

  • فرایند انجام افزایش سرمایه

یکی از مهم‌ترین گزارش‌ها که سرمایه‌گذاران به آن توجه ویژه دارند گزارش افزایش سرمایه شرکت‌ها هست. لازم به ذکر است که برای برگزاری مجمع فوق‌العاده جهت انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها بایستی چندین گزارش ارائه بدهند که تمامی آن‌ها در قالب اطلاعیه‌های کدال در اختیار عموم قرار بگیرد.

    خلاصه اطلاعات
  •   نویسنده :  مدارآموزش
  •   تاریخ درج مطلب :   1399/07/16
  •   زمان تقریبی مطالعه :    3 دقیقه
  •  تعداد کامنت :   0 کامنت
  •  تعداد بازدید :   1558
دوره های آموزشی مرتبط
فایل های آموزشی مرتبط
دیدگاه ها
دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    مقالات مشابه