سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

حق تقدم سهام چیست ؟

حق-تقدم-سهام-چیست-؟

متن مقاله

حق تقدم سهام چیست ؟

اگر شما هم سرمایه‌گذار بورسی هستید و در بازار بورس فعالیت می‌کنید، احتمالاً با واژه افزایش سرمایه آشنا هستید. افزایش سرمایه یک فرآیند تأمین مالی برای اکثر شرکت‌های بورسی است که می‌توانند بودجه موردنیاز خود را برای اصلاح ساختار مالی و راه‌اندازی پروژه‌ها تأمین کنند. حق تقدم سهام یکی از مواردی است که بعد از افزایش سرمایه شرکت‌ها سهامداران را درگیر خود می‌کند. همانطور که می دانید هنگامی که یک شرکت افزایش سرمایه می دهد، به نسبت درصد افزایش سرمایه تعداد سهام آن نیز افزایش پیدا می کند. (اگر با افزایش سرمایه آشنایی ندارید می توانید مقاله افزایش سرمایه چیست را مطالعه کنید)

حال به دلیل اینکه سهامداران یک شرکت خواهان حفظ حقوق و منافع خود در شرکت هستند، این انتظار را دارند که بعد از افزایش سرمایه شرکت، درصد مالکیت خود در شرکت را نسبت به قبل از افزایش سرمایه حفظ بکنند. به همین دلیل براساس قانون تجارت این حق برای سهامداران شرکت در نظر گرفته می شود. بر این اساس، درصورتی که یک شرکت سهام جدیدی برای فروش منتشر کند، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت دارند. به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می شود.

دقت داشته باشید که فقط زمانی که شرکت سهام جدید برای فروش منتشر کند، این قضیه صادق است؛ یعنی در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی .

نحوه استفاده از حق تقدم سهام

بعد از اینکه افزایش سرمایه یک شرکت در مجمع تصویب شد، یک فرم برای سهامداران ارسال می شود که به آن گواهی حق تقدم خرید سهام گفته می شود. در این فرم اطلاعات افزایش سرمایه شرکت مشخص شده است . درصورتی‌که سهامدار بخواهد حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، لازم است در یک بازه ۶۰ روزه، مبلغ اسمی سهام را معادل حق تقدمی که در اختیار دارد به‌ حساب شرکت پرداخت کند و فرم شرکت در افزایش سرمایه را تکمیل نماید. تمام اطلاعات اعم از زمان دوره پذیره نویسی ۶۰ روزه، شماره‌حساب شرکت و فرم افزایش سرمایه در سایت کدال اطلاع‌رسانی می‌شود. بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس به ثبت می رسد، حق تقدم های شما نیز به صورت اتوماتیک تبدیل به سهام عادی خواهد شد. این پروسه معمولا بین ۳ تا ۶ ماه زمان خواهد برد.

درصورتی‌که سهامدار تمایلی نداشته باشد در افزایش سرمایه شرکت کند و حق تقدم خود را به سهم تبدیل کند، این امکان وجود دارد که حق تقدم سهام خود را بفروش برساند. این حق تقدم‌ها در بازه ۶۰ روزه در بازار قابل معامله هستند. در این حالت، افرادی که سهامدار نبوده‌اند نیز می‌توانند این حق تقدم‌های سهام را خریداری کنند و یا افراد سهامدار، تعداد حق تقدم خود را افزایش دهند.

دامنه نوسان در حق تقدم سهام :

دامنه نوسان حق تقدم سهام برای شرکت‌های بورسی، دو برابر سهم اصلی (%۱۰±) است به‌عبارت‌دیگر این نماد در طی یک روز، می‌تواند بین مثبت ۱۰ درصد و منفی ۱۰ درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل خود، نوسان داشته باشد. همچنین دامنه نوسان برای شرکت‌های فرابورسی، برابر دامنه نوسان سهم اصلی (%۵ ±) است.

    خلاصه اطلاعات
  •   نویسنده :  مدارآموزش
  •   تاریخ درج مطلب :   1399/07/20
  •   زمان تقریبی مطالعه :    2 دقیقه
  •  تعداد کامنت :   0 کامنت
  •  تعداد بازدید :   1579
دوره های آموزشی مرتبط
فایل های آموزشی مرتبط
دیدگاه ها
دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    مقالات مشابه