سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

معرفی کامل و جامع رشته معماری-انتخاب رشته تا بازار کار

معرفی-کامل-و-جامع-رشته-معماری-انتخاب-رشته-تا-بازار-کار

متن مقاله

وظیفه ی اصلی رشته معماری ،طراحی ساختمان های مفید ، زیبا و اصیل و ساماندهی به محیط مصنوع و شکل دهی به فضای زندگی انسان در توازن با طبیعت متناسب با ارزش ها و شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و فنی جامعه است .

معماری در هر عصر گویای نحوه زندگی اجتماعی ، سیاسی،اقتصادی مردم آن سرزمین می باشد و به همین دلیل برای آگاهی از آنچه در آن مکان گذشته است به مطالعه معماری آن زمان می پردازند.

مهندس در لغت به معنای هندسه دان، به شخصی گفته می شود که با هندسه و مباحث هندسی سر و کار دارد و معمار هنرمندی ست که به کمک مباحث هندسی بنایی خلق می کند که گاه تا هزاران سال باقی ست و هویت یک جامعه به شمار می رود.

کمی ذوق هنری، قدرت خلق یک اثر نو، تخیل قوی و روحیه کار گروهی، همه ی آن چیزی ست که شما برای معمار شدن نیاز دارید. اگر به هنر علاقه مندید و قدری با فن مهندسی ساختمان آشنایی دارید معماری رشته ایده آل شماست. این رشته تلفیقی ست خارق العاده از فن و هنر و قدمتی بسیار طولانی در تاریخ ایران و جهان دارد.

معماری ضمن اینکه یک رشته فنی مهندسی است ، در عین حال تخصصی مرتبط با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است . به همین جهت آموزش در رشته معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای شامل مباحث فنی و مهندسی می شود ، همینطور بر خلاقیت ، ذوق هنری و بنیان های زیبایی شناسی و مهارت های حرفه ای تکیه دارد و نیز از مباحث علوم اجتماعی ، اقتصادی و روانشناسی بهره می گیرد.

مهندس معماری می‌تواند در زمینه‌های زیر فعالیت کند

طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده بنا

  • رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)
  • نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)
  • مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)
  • تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان
  • همکاری با کلیه متخصصینی که کار آنها به نحوی با ساماندهی محیط زیست مرتبط است. مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و
  • طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی آنها
  • مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی
  • طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی
  • انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضا

مهندس معمار باید روشمند و منطقی باشد. همچنین باید برنامه های طراحی و نقشه کشی کامپیوتری را بداند و بتواند در شرایط کاری پرفشار کار کند. مهندس معمار باید فردی دقیق، منظم و خلاق باشد و با تکیه بر قدرت تجسم، ذوق هنری و علم مهندسی خود به طراحی نقشه ی ساختمان های مختلف بپردازد.

کار مهندس معمار با مهندس عمران در گرایش سازه شباهت هایی دارد. اما یک تفاوت اساسی بین آنها این است که مهندس عمران در طراحی بنا صرفا به اصول فنی توجه می کند ولی مهندس معمار علاوه بر اصول فنی، به جنبه های زیبایی شناختی، روانشناسی و فرهنگی آن بنا نیز توجه دارد. مهندس معمار معمولا بر اساس ایده های فردی، نیازهای جامعه، قوانین و مقررات موجود و خواست و سلیقه کارفرما، کار طراحی ساختمان ها و بناها را انجام می دهد.

 

تعداد واحدهای درسی رشته معماری

واحد های آن به شرح زیر است :

  • دروس عمومی ۲۰ واحد
  • دروس پایه ۲۹واحد
  • دروس اصلی ۶۰ واحد
  • دروس تخصصی ۲۷ واحد
  • دروس اختیاری ۴ واحد
  • کل ۱۴۰ واحد

گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته درکارشناسی ارشد

رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های معماری-معماری، معماری-منظر، تکنولوژی معماری، معماری-انرژی، معماری-مرمت بناها و بافت‌های تاریخی و معماری-مدیریت پروژه و ساخت است. از جمله گرایشات این رشته هستند که در آینده به طور کاملتری توضیح داده خواهند شد.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی معماری چه هستند؟

دروس طراحی معماری

 معمولا در 4 یا 5 ترم پایانی مقطع کارشناسی در هر ترم ارائه و در آن به طراحی معماری کامل یک موضوع بر حسب صلاحدید اساتید و سرفصل دانشگاه پرداخته می‌شود. طراحی معماری، به تمامی دروسی که تا قبل از آن و همچنین همزمان با آن ارائه می‌گردد، مربوط می‌شود و این ارتباط باعث می‌شود تا این درس مهمترین واحد دانشگاهی در رشته معماری باشد.

آشنایی با مصالح ساختمانی

عناصر و جزئیات اجرایی ساختمان

طراحی فنی ساختمان

طراحی اجزای مختلف یک ساختمان از لحاظ جنبه‌های فنی را شامل می‌شود.

ترسیم فنی و نقشه کشی

آشنایی با استانداردهای ترسیمی و اصول نقشه کشی را در بر می‌گیرد.

بیان معماری

در این درس بیشتر در خصوص ارتقای خلاقیت و تجسم دانشجویان مباحثی ارائه می‌شود.

مبانی نظری معماری

به معرفی سبک‌ها و نظریه‌های مختلف معماری پرداخته می‌پردازد.

تاریخ معماری ایران و جهان

هندسه ترسیمی

انسان، طبیعت، معماری

 ارتباط میان این سه بصورت کامل تدریس می‌شود.

مباحث سازه‌ای همچون ایستایی، سازه فلزی و بتنی

روستا

 بررسی طرح‌های روستایی و اصول و ضوابط طراحی در این بافت‌ها

مدیریت تشکیلات کارگاهی

 بحث‌های کارگاهی و اجرایی در پروژه‌های ساختمانی

متره و برآورد

تنظیم شرایط محیطی

 طراحی بر اساس اقلیم و شرایط محیطی

تاسیسات ساختمانی: آموزش نکاتی که یک معمار در رابطه با بحث تاسیسات در ساختمان بایستی بداند.

مرمت ابنیه تاریخی: آشنایی با سبک‌ها و نحوه برخورد با بافت‌های تاریخی و طراحی در داخل آن‌ها.

تحلیل فضاهای شهری: آشنایی با مباحث و نظریه‌های مختلف در زمینه طراحی فضاهای شهری

بازار کار رشته معماری

بازار کار رشته مهندسی معماری بسیار متنوع و گسترده است و برای فارغ التحصیلانی که دارای مهارت‌های بالایی هستند، زمینه اشتغال به خوبی فراهم است. مهندسین معمار در صورت داشتن مهارت کافی می‌توانند به سادگی در دفاتر فنی و مهندسی مشغول به کار شوند، اقدام به تاسیس دفتر طراحی مستقل کنند و یا طراحی و نظارت بر پروژه‌های آزاد را بپذیرند.

 

همچنین در زمینه استخدام ادارات و موسسات دولتی نیز گاها از رشته مهندسی معماری یاد می‌شود ولی اکثر فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار خارج از چارچوب ادارات دولتی مشغول به فعالیت هستند. امروزه، بسیاری از کارفرمایان به دنبال ساخت‌هایی با کیفیت و در عین حال جذاب هستند؛ این دقیقا همان چیزی است که یک معمار می‌تواند در برخورد با یک موضوع و مسئله طراحی انجام دهد. لذا بازار کار دیگری که می‌توان برای یک مهندس معمار متصور شد، طراحی داخلی فضاها و همچنین طراحی نمای پروژه‌های مختلف است که هر کدام بسته به نوع طرح و نیاز کارفرما دارای حق الزحمه‌های متفاوتی هستند.

با توجه به این که در سطح کارشناسی به جنبه‌های فنی معماری توجه بیشتری می‌شود ، در نتیجه فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند به ساختمان سازی (طراحی فنی ساختمانهای مختلف) بپردازد اما فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد چون جنبه‌های هنری معماری را آموزش دیده است، بیشتر به هنر معماری می‌پردازد. در یک مثال می‌توان گفت که نوع کار لیسانس و فوق لیسانس معماری مثل نوع کار پزشک عمومی و پزشک متخصص است. یعنی لیسانس معماری به کلیات معماری می‌پردازد و فوق لیسانس معماری به صورت تخصصی در این رشته فعالیت می‌کند.

نظر به موارد گفته شده و بر اساس مهارت‌ها و دانش فارغ التحصیلان می‌توان درآمد کف ماهانه حداقل حقوق بیمه ای را برای یک مهندس معمار متصور شد و با توجه به گستردگی بازار کار، حداکثری را برای درآمد ماهانه نمی‌توان پیش‌بینی کرد، زیرا یک معمار حرفه‌ای صرفا در یک زمینه فعالیت نمی‌کند و از چندین محل مختلف دارای درآمدهای گوناگون است.

    خلاصه اطلاعات
  •   نویسنده :  مدارآموزش
  •   تاریخ درج مطلب :   1399/02/31
  •   زمان تقریبی مطالعه :    6 دقیقه
  •  تعداد کامنت :   0 کامنت
  •  تعداد بازدید :   2056
مقالات مرتبط
دوره های آموزشی مرتبط
فایل های آموزشی مرتبط
دیدگاه ها
دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.