سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

گردشگری ریلی در مسیر تاریخی راه آهن گاتهارد سوییس و ادونتوتوس یونان

گردشگری-ریلی-در-مسیر-تاریخی-راه-آهن-گاتهارد-سوییس-و-ادونتوتوس-یونان

متن مقاله

در گردشگری ریلی، نگاه به‌قطار، نه به‌عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به مقصد گردشگری بلکه به‌عنوان هدف گردشگری است. این بدان معنا است که در حضور قطار و بازدید از مناظر طبیعی یا سکوهای قدیمی نوستالژیک، تجربه‌های گردشگری در ذهن مخاطبان قطار گردشگری شکل می‌گیرد. این نوع گردشگری در مقاله جداگانه­ای در مدارآموزش بررسی شده است که میتوانید از این لینک متن آن را مشاهده بفرمایید. در مقالات گذشته به تجارب گردشگری خط آهن تاریخی کوهستانی کشور هندوستان و مسیر ریلی برنینا-آلبیولا سوییس و سمرینگ اتریش پرداخته شد. در بخش نهایی تجارب جهانی به بررسی خطوط آهن گاتهارد در سوییس و صخره ادونتوتوس  در یونان پرداخته خواهد شد:

خط آهن گاتهارد در سوییس

در سال ۱۸۸۲، راه‌آهن گاترهارد شروع به فعالیت کرد و از آن زمان به عنوان سریع‌ترین راه ارتباطی بین شمال و جنوب اروپا شناخته شد. با باز کردن تونل اصلی گاترهارد در سال ۲۰۱۶، ترافیک در مسیر تاریخی کوهستانی کم‌تر شد. برای حفظ این شاهکار نمادین هنر در مهندسی با تونل‌های مارپیچی و پل‌ها و همچنین منطقه اطراف خود گاترهارد، در بهار سال ۲۰۱۷، برنامه قطار گردشگری گاترهارد به نام پانوراما گاترهارد راه‌اندازی شد.

این سفر با یک چشم‌انداز دیدنی کوهستانی آغاز میشود، سپس سفر با این قطار زیبا در کنار دریاچه لوسرن[1] ادامه می­یابد. این سفر از ایستگاه فلوئلن[2] در قطار پانورامایی در مسیر راه‌آهن افسانه­ای گاترهارد با همه تونل‌های مارپیچی و پل‌ها ادامه دارد. این مسیر به دره رئوس[3]، یعنی منطقه لونتینا[4] منتهی می‌شود و در شهر لوگانو در حوزه دریای مدیترانه به پایان می‌رسد. مسافران همزمان با سفر با این قطار از داستان­ها و اطلاعاتی که در خصوص مناطق مجاور این مسیر وجود دارد بهره می­برند

« این برنامه موجب پیشرفت گردشگری در منطقه گاترهارد و کشور سوییس شده است. برنامه پانوراما گاترهارد از متنوع ترین برنامه های گردشگری در سوییس است. زمان کاری این برنامه فقط در فصل تابستان است و از روز عید پاک تا میانه ماه اکتبر ادامه مییابد.»

 

نکات مهم این قطار گردشگری:

  • راهنمای تور قطار گردشگری به صورت چند زبانه که نکات لازم را به گردشگران توضیح خواهد داد.
  • استفاده از قطارهای درجه یک به همراه پنجره های پانورامایی که بسیار مناسب برای دیدن مناظر و عکسبرداری
  • سفر دریایی از لوسرن به فلوئن که مسافرین را به قطار گردشگری میرساند.
  • سفری با قطار از مسیر ریلی گاترهارد که میتوان همزیستی مسیر ریلی با شهرها، مناظر دیدنی کوهستانی، عبور از پل ها، تونل ها و مسیرهای مارپیچ را میسر میسازد.
  • این سفر به صورت رفت و برگشتی نیز میتواند انجام شود.

 

خط آهن صخره ادونتوتوس یونان

این خط آهن که در سال 1896 ساخته‌شده است که مسیر 22350 متر خود را از کنار ساحل ناحیه دیاکوپتو[5] آغاز کرده و به روستای کوهستانی کالاوریتا[6] می­رسد. این مسیر به دلیل جاذبه­های تاریخی متنوع در لیست آثار ملی یونسکو ثبت گردیده است که سالانه تعداد زیادی از افراد از آن به‌عنوان یک جاذبه گردشگری دیدن می­کنند و با این قطار به سفر گردشگری می­روند.

دولت یونان در حدود 130 سال پیش برای توسعه حمل‌ونقل به فکر ایجاد مسیرهای ریلی کوچک افتاد. نخست‌وزیر یونان در آن زمان می‌خواست شبکه‌های راه‌آهن محلی ایجاد کند که از نقاط مجاور شبکه اصلی راه‌آهن با خطوط پهنای 75 سانتی‌متر آغاز می‌شد. مسیرهای ریلی کوچک که قابلیت وصل شدن به راه‌آهن‌های اصلی کشور را داشته باشند و عملاً یک شبکه حمل‌ونقل پویا را شکل دهند.در این راستا مطالعاتی که انجام شد یکی از راه‌آهن‌هایی که ایجاد شد راه‌آهن صخره ادونتوتوس بود. این مسیرها به دلیل انعطاف‌پذیری زیاد و هزینه کمتر موردتوجه قرار گرفت.

 

سفر با این قطار دارای جاذبه‌های بسیار زیبایی است که ازجمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود : غار زیبای وورایکوس  (منطقه زیبایی طبیعی برجسته)، با گیاهان و جانوران محافظت‌شده و بسیار ارزشمند ، بخشی از پارک ملی و ژئوپارک هلمز-وورایکوس  همچنین بخشی از بهترین باغات تولید کشمش و شراب یونان در این مسیر قرار دارد. از گذشته دور (1896) صعود قطار ادنتوتوس به‌موازات راه مسیر پیاده‌روی بزرگ، ارائه یک تجربه پرماجرا که هم قابلیت پیاده‌روی و هم استفاده از مسیر ریلی را هم‌زمان دارا بوده است را برای استفاده کنندگان به ارمغان آورده است. همچنین وجود دره ها و صخره های زیبا در این مسیر به جذابیت مسیر افزوده است.

جمعبندی ویژگی‌های مسیر ریلی کوهستانی گاتهارد و ادونتوتوس

  • وجود مناظر طبیعی بکر و حفاظت‌شده
  • تاثیر گذاری گسترده در زندگی اجتماعی و اقتصادی کوهستان (علی الخصوص در زمان احداث)
  • موقعیت کوهستانی و جنگلی مسیر
  • عبور از کنار روستاها و بازارهای محلی
  • وجود موزه راه‌آهن در مسیر ریلی
  • عبور از دامنه‌ها و کوهستان های بسیار زیبا
  • بازسازی مناطق مجاور مسیر ریلی با هماهنگی با مناظر طبیعی و اصالت تاریخی مسیر
  • تهیه طرح های حفاظتی برای مناطق مجاور مسیر راه آهن

«امروزه مهمترین نقش این مسیر ریلی، نقش گردشگری آن است و سالانه تعداد زیادی از افراد برای دیدن این مسیر ریلی تاریخی و جاذبه های اطراف آن ، به آن مراجعه می کنند.»

 « امیدواریم از مقاله حاضر لذت برده باشید. در مقاله حاضر به بررسی راه آهن­های تاریخی گاتهارد سوییس و ادونتوتوس یونان پرداخته شد. همچنین برای آشنایی با مفهوم گردشگری ریلی و انواع آن میتوانید به این مقاله مراجعه کنید. با ما همراه باشید .»

برخی از منابع مورد استفاده در این مقاله عبارت اند از :

  • خیرالدین، رضا؛ عباسپور کالمرزی، محمد؛ راهساز، سینا (1397)؛ توسعه الگوی گردشگری ریل‌پایه و تاثیر آن روی حفاظت میراث طبیعی، تاریخی و روستایی منطقه‌ای (مورد کاوی مسیر گردشگری ریلی تهران-شیرگاه)، دومین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، تهران.
  • https://ensirmo.gr/en/).
  • https://www.odontotos.com/index-en.htm
  • Kheyroddin R. Bridel L. Ruegg J., 2018, Theoretical and Methodological Innovations in the process of the Problematic to Research In Urbanism & Spatial planning Studies, International Seminar and workshop on the Methodology of Research in Urban & Regional Planning; On the context of MOU between School of Architecture & Environmental Design in IUST & Institute of Sustainability In University of Lausanne, 05 Nov. 2018, IUST, Tehran.
  • Kheyroddin, Reza. Rahsaz, sina. Abbaspour Kalmarzi, Mohammad. 2019.  The development of ecological tourism in the impassable mountainous regions using the old railway network capacities Study area: Tehran - Mazandaran railway with passing the Alborz Mountains, 56rd Conference of ASRDLF – ERSA , 4-6 July 2019, Iași-Romania .
 

[1] lucerne

[2] Fluelen

[3] Reuss

[4]leventina

[5] Diakopto

[6] Kalavryta

    خلاصه اطلاعات
  •   نویسنده :  مدارآموزش
  •   تاریخ درج مطلب :   1400/01/30
  •   زمان تقریبی مطالعه :    4 دقیقه
  •  تعداد کامنت :   0 کامنت
  •  تعداد بازدید :   1230
دوره های آموزشی مرتبط
فایل های آموزشی مرتبط
دیدگاه ها
دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    مقالات مشابه