سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

کارگزاری بورس چیست؟

کارگزاری-بورس-چیست؟

متن مقاله

همواره یکی از دغدغه‌های افراد حاضر در هر جامعه‌ای افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری است و این مسئله موجب می‌شود که افراد به ارزیابی گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری جهت ورود به آن باشند. تا مدت‌ها عموم افراد حاضر در جامعه ما از بانک و ملک به عنوان گزینه‌های اصلی سرمایه‌گذاری خودشان یاد می‌کردند اما از سال ۱۳۸۸ به بعد با توجه بیشتر دولتمردان بر بازار بورس به تدریج توجه بخش بیشتری از جامعه ایرانی به بورس جلب شده است.

بیمه، بانک و بورس سه ضلع اصلی اقتصاد را در یک کشور تشکیل می‌دهند. برای ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در آن بایستی به یکی از کارگزاری‌های مورد تائید سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه نمایید. در واقع شما با مراجعه به کارگزاری بورس بایستی فرم‌های تعریف‌شده توسط سازمان را پر نموده و هم‌چنین در سامانه سجام ثبت‌نام نمایید و پس از آن طی دو روز کاری کدی یکتا برای شما صادر می‌گردد که به کد بورسی معروف است.

پس از صدور این کد شما می‌توانید اقدام به خرید و فروش سهام در بازار بورس نمایید. در واقع کارگزاران بورس به‌عنوان واسطی می‌باشند تا شما بتوانید به‌راحتی معاملات بازار را انجام دهید(توجه فرمایید که ثبت‌نام در کارگزاری‌ها به صورت رایگان انجام می‌گیرد و تنها بابت ثبت‌نام در سامانه سجام از شما مبلغی دریافت می‌گردد). شما از طریق سامانه معاملات آنلاین، اینترنتی یا حضوری درخواست خود را ثبت نمایید و پس‌ازآن کارگزاری به نمایندگی از شما در بازار معامله را به انجام می‌رساند. برای درک بهتر نقش کارگزاری فرض کنید که کارگزاری‌ها نبودند؛ در این صورت شما برای انجام معاملات در بازار سهام مجبور بودید در ساعات فعالیت بازار، دائماً در ساختمان مرکزی بورس واقع در خیابان حافظ حاضر می‌شدید و در بین جمعیت انبوه معامله گران که در حال حاضر بیش از چند ‌میلیون نفر می‌باشند حاضر شده و درخواست خود را در همهمه موجود ثبت می‌کردید .

حال کارگزاری‌ها در قبال خدمات معاملاتی مزبور، مبلغی تحت عنوان کارمزد معاملاتی را از شما دریافت می‌کنند. توجه فرمایید که کارمزد معاملات پس از خرید یا فروش انجام‌شده از حساب شما کسر می‌گردد و از این دریچه دغدغه‌ای بابت انجام امور اداری تکمیل فرم‌های پرداخت کارمزد در طی یک ماه یا یک سال وجود ندارد. هم‌چنین طبق قانون بابت فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد ارزش فروش سهام( و نه سود حاصله برای شما) به صورت خودکار کسر می‌گردد. یک سؤال ممکن است پیش بیاید و آنکه آیا فعالیت کارگزاری‌ها تنها به معاملات بازار بورس انحصار دارد؟ در پاسخ به این موضوع باید گفت که در حال حاضر علاوه بر بازار اوراق بهادار، بورس کالا، بورس انرژی و بورس مشتقات نیز وجود دارد که کارگزاری‌های مختلف متناسب با سیاست‌های خود در این بازارها فعالیت می‌کنند و به‌طور مشابه  بابت معاملات شما در این بازارها کارمزد مصوب سازمان را اخذ می‌نمایند.

خدمات کارگزاری‌ها

کارگزاری‌ها صرفاً واسطه معامله‌گری را انجام نمی‌دهند بلکه خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند، خدماتی همچون ارائه اعتبار معاملاتی، مشاوره سرمایه‌گذاری برای صاحبان سرمایه، تخفیف کارمزد معاملاتی، ارائه کلاس‌های آموزشی در حوزه تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و می‌پردازند. هم‌چنین خدمات پشتیبانی آنلاین و آفلاین، ارائه مطالب آموزشی رایگان ازجمله دیگر خدمات عمومی کارگزاری‌ها محسوب می‌شود.

رتبه کارگزاری :

سازمان بورس و اوراق بهادار بر مبنای معیارهایی همچون مبلغ گردش( مجموع خریدوفروش را گردش می‌گویند)، تعداد کارکنان و مدرک آن‌ها و کارگزاران فعال در بازار بورس اوراق بهادار را رتبه‌بندی می‌کند. بر این اساس رتبه‌های الف، ب و ج به کارگزاران داده‌شده تا از این دریچه سرمایه‌گذاران با چشم‌انداز بهتری بتوانند به این معیار مهم توجه نمایند. البته باید به این نکته توجه فرمایید که تعداد کارگزاران دارای رتبه الف بسیار زیاد بوده و واقعاً توجه به این تک آیتم می‌تواند شما را با خطای در تصمیمی گیری مواجه نماید . بنابراین لیستی از مواردی را که می توانید برای بررسی کارگزاری های مختلف و انتخاب کارگزاری دلخواه خود مورد استفاده قرار دهید را در ادامه آورده ایم :

  • حضور فعال در بازارهای معاملاتی مختلف
  • داشتن سیستم معاملاتی بهینه
  • در دسترس بودن کارگزاری
  • پاسخگویی مناسب
  • ارائه خدمات مشاوره
  • داشتن تنوع خدمات
  • تخفیف معاملاتی
  • ارائه اعتبار معاملاتی

برای یافتن کارگزاری مورد نظر خود علاوه بر استفاده از موتورهای جستجوگری مثل گوگل ، می توانید از سایت سازمان بورس استفاده کنید .

    خلاصه اطلاعات
  •   نویسنده :  مدارآموزش
  •   تاریخ درج مطلب :   1399/06/27
  •   زمان تقریبی مطالعه :    3 دقیقه
  •  تعداد کامنت :   0 کامنت
  •  تعداد بازدید :   1286
دوره های آموزشی مرتبط
فایل های آموزشی مرتبط
دیدگاه ها
دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    مقالات مشابه