سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

وال استریت کجاست ؟ و تاثیر و اهمیت آن بر بازارهای مالی جهانی چیست ؟

وال-استریت-کجاست-؟-و-تاثیر-و-اهمیت-آن-بر-بازارهای-مالی-جهانی-چیست-؟

متن مقاله

وال استریت (Wall Street) خیابانی مشهور در منطقه منهتن شهر نیویورک  کشور آمریکا می باشد. اینکه چرا به این نام معروف شده، نقل قول‌های زیادی شنیده می‌شود. در روایتی که بسیار رایج است. “وال استریت” به دلیل دیوار شرقی واقع شده در مرز شمالی اقامتگاه نیوآمستردام، به این نام معروف شده است. هدف از ساخت این دیوار، جلوگیری از هجوم نظامیان انگلیسی بوده است.

معروف ترین بورس جهان از منظر حجم  معاملات مالی در ساختمان بازار بورس نیویورک است که در خیابان وال استریت قرار گرفته و این منطقه را به مرکز اقتصادی ایالات متحده آمریکا تبدیل کرده است. در گذر زمان، وال استریت عمدتا به مکانی برای افراد صاحب نام و دارای نفوذ و قدرت اقتصادی در آمریکا تبدیل شد. .

این خیابان، مهد مهم ترین مراکز اقتصادی امریکا است. از جمله بازارهایی که در خیابان وال استریت قرار دارند می‌توان به

بازار بورس نیویورک (NYSE)

 

بازار بورس نیویورک (NYSE)

 

نزدک (NASDAQ)

 

نزدک (NASDAQ)

 

بازار بورس آمریکا (AMEX)

بازار بورس آمریکا (AMEX)

 

بازار بورس تجاری نیویورک (NYMEX)

 

بازار بورس تجاری نیویورک (NYMEX)

و میز بازرگانی نیویورک (NYBOT) اشاره کرد.

به زودی به هرکدام از این بازارها در مقاله ای جدا پرداخته خواهد شد تا شما مخاطبان عزیز با آن ها آشنا شوید.

نهادهای مالی موجود در وال استریت عبارتند از :

  • بانک های تجاری
  • معامله گران اوراق
  • شرکت های کارگزاری
  • بانک های سرمایه گذاری
  • بازارهای سهام
  • بانک مرکزی آمریکا (فعالیت‌های فدرال رزرو تأثیر زیادی بر نرخ‌ بهره، تورم و قیمت اوراق بهادار دارد.)

در طی چند دهه گذشته سیستم مالی انقلاب بزرگی را تجربه کرده است. درگذشته تقریباً همه مبادلات مالی یا در شهر نیویورک انجام می‌شد یا ارتباط مستقیمی با این شهر داشت. بیشتر شرکت‌های فعال در خدمات مالی در وال‌استریت حضور داشتند، حتی آن‌هایی که بیشتر تجارتشان را در جای دیگری انجام می‌دادند. با جابجا شدن جمعیت و ثروت از شمال شرقی آمریکا به سمت غرب و جنوب، همراه با پیشرفت محاسبات و تکنولوژی، بیشتر فعالیت‌هایی که در گذشته محدود به وال‌استریت می‌شد، از این شهر خارج شد؛ ولی به‌هرحال مبدأ بیشتر مبادلات مالی همچنان وال‌استریت است و استفاده از این اصطلاح ادامه دارد، حتی در مواردی که «وال‌استریت» اشاره به فعالیت‌های مشابهی دارد که خارج از منطقه مالی شهر نیویورک انجام می‌شود.

وال‌استریت دیگر تنها مرکز مالی مهم جهان نیست و در برخی از فعالیت‌های مالی دیگر حتی بازیگر اصلی هم نیست. بازارهای مالی در نواحی دیگر جهان جایگاه با اهمیتی را در انتشار و مبادله اوراق بهادار پیدا کرده‌اند. بازارهای مالی مهم جهان به‌جز وال‌استریت، در لندن، فرانکفورت، توکیو و برخی شهرهای بزرگ دیگر جهان هستند.

خدمات مالی در وال‌ استریت :

نظام مالی در دنیا با تغییرهای شگرفی همراه شده است. در سالیان دور همه مبادلات به صورت حضوری انجام می‌شد. پیشرفت تکنولوژی کمک شایانی به بهبود نظام مالی کرده است. درگذشته تقریباً همه مبادلات مالی در شهر نیویورک انجام می‌شد یا به نحوی مرتبط با این شهر بود. دلیل این موضوع آن بود که غالب شرکت‌های مالی در وال استریت در بورس بودند. برخی شرکت‌ها در وال حضور داشتند ولی عمده تجارتشان در جای دیگری صورت می‌گرفت. در نهایت آنچه دیده می‌شد نقش پررنگ وال در مبادلات بود. با افزایش جمعیت و مهاجرت، کم کم از تمرکز مراکز مالی در وال کاسته شد ولی کماکان این خیابان به عنوان مبدا تبادلات مالی معروف است.

دلایل اهمیت وال استریت :

همانطور که پیش تر گفته شد، شهر نیویورک مرکز دو تا از مهم ترین بازارهای بورس دنیاست؛ بورس سهام نیویورک (NYSE) و بورس سهام آمریکا (AMEX). البته بازارهای مالی دیگری در شیکاگو، سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس و فیلادلفیا وجود دارند؛ اما اهمیت و رقابت پذیری آنها به نسبت بورس سهام نیویورک و آمریکا کمتر است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، معاملات اینترنتی و تلفنی متداول ترند و تعداد معاملات فیزیکی، کاسته شده است. وال استریت در بورس به عنوان واسط میان اقتصادهای داخلی و بین المللی و پل ارتباطی بازارهای مالی وارد عمل می‌شود. تسهیل افزایش سرمایه توسط کسب‌وکارها و دولت‌ها از جمله مواردی است که با حضور پر رنگ وال امکان پذیر است. سرمایه جمع‌آوری‌شده توسط شرکت‌های وال‌استریت به کسب‌وکارها و دولت‌ها اجازه می‌دهد، در فعالیت های ساختمانی، خدماتی وارد شوند و ارزش افزوده ایجاد کنند. همچنین این شرکت‌ها به ایجاد مشاغل مختلف، می‌پردازند. از آنجایی که وال استریت در بورس از شهرت و اعتبار مناسبی برخوردار است، سرمایه گذاران با ریسک کمتری سرمایه گذاری می‌کنند و سرمایه خود را به شرکتهای زیر مجموعه وال استریت می‌سپارند. آن‌ها اطمینان دارند، مشکلی برای سرمایه گذاری پیش نمی‌آید و گردش سرمایه به صورت منظم و مولد صورت می‌گیرد. همچنین انباشت سرمایه با حضور وال استریت با هزینه کمتری صورت می‌گیرد. بنابرین ترجیح سرمایه گذاران در نهایت بهره گیری از خدمات وال است. وال استریت به رشد کارایی بازارهای مالی کمک می‌کند. با بهبود کارایی، رشد اقتصادی و رقابت پذیری نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه توسعه مشاغل و بازار کار به سهولت انجام می‌شود.

    خلاصه اطلاعات
  •   نویسنده :  مدارآموزش
  •   تاریخ درج مطلب :   1399/06/26
  •   زمان تقریبی مطالعه :    3 دقیقه
  •  تعداد کامنت :   0 کامنت
  •  تعداد بازدید :   1776
دوره های آموزشی مرتبط
فایل های آموزشی مرتبط
دیدگاه ها
دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    مقالات مشابه