سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

گردشگری ریلی در مسیر تاریخی راه آهن هندوستان(دارجیلینگ هیمالیا)

گردشگری-ریلی-در-مسیر-تاریخی-راه-آهن-هندوستان(دارجیلینگ-هیمالیا)

متن مقاله

در گردشگری ریلی، نگاه به‌قطار، نه به‌عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به مقصد گردشگری بلکه به‌عنوان هدف گردشگری است. این بدان معنا است که در حضور قطار و بازدید از مناظر طبیعی یا سکوهای قدیمی نوستالژیک، تجربه‌های گردشگری در ذهن مخاطبان قطار گردشگری شکل می‌گیرد. این نوع گردشگری در مقاله جداگانه ای در مدارآموزش بررسی شده است که میتوانید از این لینک متن آن را مشاهده بفرمایید. در ادامه ویژگی تعدادی از نمونه های جهانی فعال در گردشگری ریلی مورد قرار خواهد گرفت. برای جلوگیری از طولانی شدن مقاله این نمونه ها به طور جداگانه بررسی خواهند شد. نخست از همه خط آهن تاریخی کوهستانی کشور هندوستان مورد ارزیابی قرار میگیرد :

خط آهن تاریخی کوهستانی کشور هندوستان

نخستین میراث صنعتی آسیا است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده است. این مسیرها توسط بریتانیایی‌ها طراحی و ساخته شد. روستاها، املاک چای و مدارس مسکونی در اطراف آن رشد کردند؛ و گردشگری نیز شکوفا شد. همچنین نقش کلیدی در جنگ جهانی دوم، انتقال سربازان و تدارکات ایفا کرد. در قرن بیست و یکم، بلایای طبیعی، شهرنشینی شتابان و رشد ترافیک جاده‌ای در طول راه‌آهن، تلفاتی را به همراه داشته است.

راه‌آهن کوهستانی هند متشکل از سه راه‌آهن است:

1- راه‌آهن دارجلینگ هیمالیا  واقع در کوهپایه‌های هیمالیا در بنگال غربی (شمال شرق هند)

2- راه‌آهن کوهستانی نیلگری  که در کوه نیلگری قرارداد که این شهر در شمال شرقی تامیل نادو واقع شده‌است.

3- راه‌آهن کالکا شیملا  این راه‌آهن که در رشته‌کوه‌های هیمالیا (شمال غرب هند) واقع‌شده است.

«هر سه راه‌آهن هنوز کاملاً فعال و عملیاتی هستند.»

 

 این خطوط آهن نمونه‌های برجسته‌ای از سیستم‌های حمل‌ونقل خلاق هستند که در مناطق صعب‌العبور ایجادشده‌اند که تأثیر زیادی بر توسعه اجتماعی و اقتصادی مناطق مربوطه دارند. توسعه راه‌آهن در قرن بیستم تأثیر عمیقی بر تحولات اجتماعی و اقتصادی بسیاری از نقاط جهان داشته است. راه‌آهن کوهستانی هند نمونه‌های برجسته‌ای از یک خلاقیت فنی است که نشان‌دهنده فازهای مختلف توسعه در مناطق مرتفع کوهستانی است. این راه آهن از سه منظر یکپارچگی، اصالت و نحوه مدیریت مورد ارزیابی قرار میگیرد:

یکپارچگی

طول سه مسیر ریلی به‌علاوه ایستگاه‌هایشان از گذشته تاکنون حفظ‌شده است و زیرساخت عمومی خطوط، امروزه بسیار نزدیک به ویژگی‌های خطوط که در اصل بودند، می‌باشد. تمامیت عملکردی حفظ شده‌است اگرچه خطوط به‌طور سیستماتیک تعمیر شده‌اند و نگهداری می‌شوند. یکپارچگی کاربرد حفظ شده‌است و از ابتدا خطوط برای حمل و نقل با مقیاس بزرگ و دائمی، با تمام خصوصیات مرتبط با راه‌آهن مناطق کوهستانی استفاده شده‌است. طیف وسیعی از خدمات اولیه را به ویژه برای مسافران و توریست‌ها تامین می‌کند. تهدیدات اصلی برای این ویژگی‌ها، خطرات آب و هوایی و زمین‌شناسی است که بخاطر کوهستانی بودن وصعب العبور بودن این مناطق امری طبیعی است.

اصالت

به دلیل حوادث طبیعی و تعمیرات فنی خطوط آهن بارها در طول این دوران بازسازی شده اند. ساختمان‌های ایستگاه مختلف در سه راه‌آهن در طی این دوره، بویژه آن‌هایی که در اثر زمین‌لرزه یا آتش‌سوزی تخریب شده‌اند، بازسازی شده‌اند. سعی شده است این ساختمان‌ها در آخرین شکل خود بازسازی و نگهداری شوند تا اصالت منطقه حفظ شود.

حفاظت و مدیریت الزامات

مالک این سه مسیر ریلی وزارت راه‌آهن دولت هند است. همه قوانین اتحادیه هند در ارتباط با راه‌آهن به طور خاص مربوط به قانون راه‌آهن (1989), برای اقدامات حفاظت فنی و قانون ساختمان (1971) است که به طور خاص حق اخراج ساکنان غیر مجاز را فراهم می‌کند. حفاظت قانونی در محل مناسب است و وزارت راه‌آهن تلاش‌هایی را برای اعمال مفاد قانونی علیه اشغال غیر مجاز زمین در مناطق مرزی و همچنین منطقه حایل انجام می‌دهد.

خدمات قطار، امکانات ایستگاه ها و امکانات رفاهی مسافران برای بازدیدکنندگان و مسافران فراهم شده‌است. علاوه بر این، قطارهای مخصوص گردشگری امروزه بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.

جمع بندی

راه‌آهن کوهستانی هند نمونه‌های برجسته‌ای از راه‌آهن کوهستانی است. سازندگان این راه ­آهن راه‌حل‌های مهندسی جسورانه و مبتکرانه‌ای را برای ایجاد یک پیوند ریلی مؤثر در پهنه کوهستانی به‌طور ماهرانه­ای به کاربردند. آن‌ها هنوز به‌عنوان نمونه‌های زنده از خلاقیت‌های مهندسی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم هستند. ویژگی های این مسیر در جدول زیر به طور خلاصه شرح داده شده است :

گزیده ویژگی‌های مسیر ریلی کوهستانی هندوستان

  • وجود مناظر طبیعی بکر و حفاظت‌شده
  • ثبت در میراث فرهنگی جهانی یونسکو از سال 2007
  • اولین میراث صنعتی ثبت شده در آسیا
  • موقعیت کوهستانی و جنگلی مسیر
  • عبور از کنار روستاها و بازارهای محلی
  • وجود موزه راه‌آهن در مسیر ریلی
  • عبور از دامنه‌ها و رسیدن قطار به ارتفاع 2400 متری
  • مرمت و بازیابی ساختمان ها مجاور مسیر ریلی
  • متولی این مسیر وزارت راه آهن هند
  • طول مسیر آن در حدود 230 کیلومتر است
  • تهیه طرح های حفاظتی برای مناطق مجاور مسیر راه آهن

«امروزه مهمترین نقش این مسیر ریلی، نقش گردشگری آن است و سالانه تعداد زیادی از افراد برای دیدن این مسیر ریلی تاریخی و جاذبه های اطراف آن ، به آن مراجعه می کنند.»

 « امیدواریم از مقاله حاضر لذت برده باشید. در مقاله حاضر به بررسی راه آهن تاریخی هندوستان پرداخته شد. به زودی در مقاله جدیدی به بررسی سایر تجارب خارجی و داخلی پرداخته خواهد شد. همچنین برای آشنایی با مفهوم گردشگری ریلی و انواع آن میتوانید به این مقاله مراجعه کنید. با ما همراه باشید .»

برخی از منابع مورد استفاده در این مقاله عبارت اند از :

  • خیرالدین، رضا؛ عباسپور کالمرزی، محمد؛ راهساز، سینا (1397)؛ توسعه الگوی گردشگری ریل‌پایه و تاثیر آن روی حفاظت میراث طبیعی، تاریخی و روستایی منطقه‌ای (مورد کاوی مسیر گردشگری ریلی تهران-شیرگاه)، دومین همایش ملی مستندنگاری میراث طبیعی و فرهنگی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، تهران.
  • https://whc.unesco.org/en/list/944
  • Dickinson, J. E. and Lumsdon, L. 2010. Slow Travel and Tourism. London, Washington DC: Earthscan.
  • Kheyroddin R. Bridel L. Ruegg J., 2018, Theoretical and Methodological Innovations in the process of the Problematic to Research In Urbanism & Spatial planning Studies, International Seminar and workshop on the Methodology of Research in Urban & Regional Planning; On the context of MOU between School of Architecture & Environmental Design in IUST & Institute of Sustainability In University of Lausanne, 05 Nov. 2018, IUST, Tehran.
  • Kheyroddin, Reza. Rahsaz, sina. Abbaspour Kalmarzi, Mohammad. 2019.  The development of ecological tourism in the impassable mountainous regions using the old railway network capacities Study area: Tehran - Mazandaran railway with passing the Alborz Mountains, 56rd Conference of ASRDLF – ERSA , 4-6 July 2019, Iași-Romania .

    خلاصه اطلاعات
  •   نویسنده :  مدارآموزش
  •   تاریخ درج مطلب :   1400/01/11
  •   آخرین بروزرسانی :   11/01/1400 03:10:16 ق.ظ
  •   زمان تقریبی مطالعه :    5 دقیقه
  •  تعداد کامنت :   0 کامنت
  •  تعداد بازدید :   827
دوره های آموزشی مرتبط
فایل های آموزشی مرتبط
دیدگاه ها
دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    مقالات مشابه