سایت علمی آموزشی مدار آموزش؛ با ما در مدار آموزش باشید.
همکاری با ما مدرس شوید

حداقل سرمایه گذاری در بورس چقدر است ؟

حداقل-سرمایه-گذاری-در-بورس-چقدر-است-؟

متن مقاله

همواره یکی از دغدغه‌های افراد در جامعه این است که چگونه می‌توان مالک یک شرکت شد که در حال حاضر به فعالیت خودش با خوبی ادامه می‌دهد؟ همواره در اطراف ما افرادی حضور دارند که مالک یک شرکت می‌باشند و اگر شما به آن‌ها پیشنهاد مشارکت بدهید مبلغی را به شما پیشنهاد خواهند کرد که به‌احتمال‌زیاد از توان شما خارج هست و در این برهه این سؤال پیش می‌آید که با سرمایه اندکی که دارم چگونه می‌توانم مالک بخشی از سهام یک شرکت بشوم؟

نکته‌ای که در ابتدا باید بدانید :

اگر شما بخواهید شخصاً اقدام به تأسیس یک شرکت نمایید، پس از ثبت شرکت که هزینه جزیی دارد برای اینکه بتوانید کسب‌وکار خود را فعال نمایید مجبور هستید تا هزینه سنگینی را پرداخت کرده تا بتوانید تجهیزات و ماشین‌آلات، ابزار و وسایل و را خریداری نمایید. هرچه فعالیت موردنظر شما به سمت تولید گرایش پیدا کند سرمایه سنگین‌تری را مطالبه می‌کند. حال اگر شما سرمایه محدودی داشته باشید عملاً نمی‌توانید وارد بسیاری از حوزه‌های کسب و کار بشوید. برای مثال جهت تأسیس یک شرکت پتروشیمی چندین هزار میلیارد ریال سرمایه لازم است و یا جهت تأسیس فروشگاه زنجیره‌ای به چندین میلیارد تومان سرمایه لازم دارید تا بتوانید موتور محرکه لازم جهت شروع و توسعه این فروشگاه فراهم آورید.

تمامی این مباحث جدای از ریسک‌های متعددی است که کسب‌وکار شما را تهدید می‌کند. حال فرض کنید که کل ثروت شما حدود ۴۰ میلیون تومان باشد، آیا این موضوع به این معنی است که شما بایستی این ثروت را در حساب بانکی سپرده کرده و وارد هیچ شرکت و کسب‌وکاری ننمایید. پاسخ به این سؤال منفی است. خوشبختانه در بازار بورس شرایطی فراهم آمده است که شما با سرمایه محدود نیز می‌توانید مالکیت یک شرکت بورسی که از بسیاری از فیلترها گذر کرده و اطمینان بیشتری نسبت به فعالیت آن و دوام فعالیت آن داریم به دست آورید و این تنها به لطف قوانینی است که در رابطه با سهام شرکت‌های سهامی عام تعریف شده است. بنابراین شما با ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در یک شرکت بورسی عملاً مالکیت بخشی از یک شرکت (کسب و کار) را به دست می‌آورید و در واقع وارد یک فعالیت با ارزش‌افزوده اقتصادی می‌شوید.

اگر بخواهیم بدون مقدمه و توضیح اضافی پاسخ بدهیم، بهتر است که از همین ابتدا بدانید که سرمایه اولیه شما برای وارد شدن به بازار بورس اهمیتی ندارد و هیچ محدودیتی هم برای آن وجود ندارد،یعنی شما با هر میزان سرمایه ای می توانید وارد بورس شده و اقدام به خرید و فروش سهام بکنید. سرمایه اولیه شما می تواند ۵۰۰ هزار تومان و یا چند میلیون و حتی چند میلیارد تومان باشد.در واقع یکی از مزایای بورس همین است که شما با خرید سهام یک شرکت می توانید به اندازه سرمایه تان، در مالکیت یک شرکت چندهزار میلیارد تومانی که در حالت عادی مالک شدن آن بسیار دور از ذهن به نظر می رسد، سهیم شوید. به صورت خلاصه و ساده مفهوم سهام به این شکل است که اگر شما کل سرمایه یک شرکت را مانند یک کیک فرض کنید هرکدام از تکه های این کیک نقش یک سهم آن شرکت را خواهند داشت.

آیا با سرمایه کم هم می توان در بورس سود کرد؟

شما با هر میزان پولی که اقدام به سرمایه گذاری در بورس بکنید سود و زیان شما درصدی از این سرمایه شما خواهد بود و برای هر مبلغی از سرمایه این درصد سود یا زیان یکسان است.پس این که شما فکر کنید اگر پول کمتری دارید نسبت به فردی که پول بیشتری دارد سود کمتری در بورس می کنید،یک ذهنیت اشتباه است. چرا که درصد سود یا زیان هردو به یک اندازه است و تفاوت آنها فقط به دلیل تفاوت در میزان سرمایه اولیه است.مثلا شما ۱ میلیون تومان سهام می خرید و فرد دیگری ۱۰میلیون تومان. بعد از ۲ روز می بینید که شما ۱۰۰هزار تومان و فرد دیگر ۱میلیون تومان سود کرده اید. هر دوی شما در واقع ۱۰% سود کرده اید و این تفاوت فقط به خاطر متفاوت بودن سرمایه اولیه شماست. نکته آخر اینکه فردی که سرمایه بیشتری دارد لزوما سود بیشتری نمی کند و سود کردن در بورس یک مقوله کاملا متفاوت است.

لازم به ذکر است که چندین شیوه معامله‌گری در بازار سرمایه وجود دارد :

  • سفته‌بازی (نوسان گیری)
  • سرمایه‌گذاری در سهام بنیادی
  • سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود نقدی
  • سرمایه‌گذاری تلفیقی : در این روش سرمایه‌گذاران با تلفیق سه حالت فوق سبد سرمایه‌گذاری خود را انتخاب می‌کنند. لازم به ذکر است که این روش در بین عموم سرمایه‌گذاران حرفه‌ای رایج است.

تاکید می‌کنیم، شما از نظر مالی هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارید و حداقل سرمایه برای ورود به بازار بورس بسیار کم است و سرمایه‌ای که شما در بورس با آن فعالیت خود را شروع می‌کنید، می‌تواند 500 هزار تومان یا چندین میلیارد تومان باشد؛ اما توصیه می‌کنیم که تا زمانی که تخصص و مهارت‌های لازم را بدست نیاورده‌اید، سرمایه‌گذاری مستقیم انجام ندهید و ابتدا اقدام به یادگیری اصول صحیح سرمایه‌گذاری در بورس کنید و بعد از آن، میزان اندکی از سرمایه خود را وارد بازار کرده و با گذشت زمان که آموزش خود را ادامه می‌دهید و همچنین تجربه بیشتری پیدا می‌کنید، به‌مرور این میزان سرمایه را افزایش دهید؛ البته استفاده از صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری هم راه‌ دیگری هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها مدیریت دارایی‌ و سرمایه‌تان را به افراد متخصص بسپارید و کمتر نگران نوسانات بازار سرمایه یا حتی درگیر آموزش‌های بورسی شوید!

    خلاصه اطلاعات
  •   نویسنده :  مدارآموزش
  •   تاریخ درج مطلب :   1399/06/27
  •   زمان تقریبی مطالعه :    4 دقیقه
  •  تعداد کامنت :   0 کامنت
  •  تعداد بازدید :   884
دوره های آموزشی مرتبط
فایل های آموزشی مرتبط
دیدگاه ها
دیدگاه شما

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

    مقالات مشابه